Waarom mag je voedsel niet (verder) in de koelkast af laten koelen?

Het is bekend dat je voedsel het beste zo snel mogelijk af kunt laten koelen, om de bacteriegroei zoveel mogelijk te beperken. Soms kook ik 's middags al eten, wat ik dan af laat koelen op het aanrecht en daarna in de koelkast zet totdat we gaan eten. Maar dat afkoelen duurt best wel lang. Waarom dan niet het laatste stukje in de koelkast af laten koelen. Waarom wordt dit afgeraden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
2.3K

Het beste antwoord

Omdat dan de koelkastttemperatuur veel te hoog wordt, wat slecht is voor al je etenswaren En voor je koelkast, die exta hard moet werken (wat ook weer stroom kost trouwens). Met dit weer kun je het natuurlijk prima buiten laten afkoelen, en anders is met een bak water altijd wel lekker vlot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mee eens, doe ik ook weleens zo

Andere antwoorden (5)

Als je het in de koelkast zet dan dek je het helemaal af, en daarmee isoleer je het tegelijkertijd ook waardoor het in het midden langer warm blijft.
Het beste is om het gewoon af te laten koelen met deksel van de pan, eventueel de pan in koud water zetten.
itsme
14 jaar geleden
Ff denken hoe het ook al weer precies zat...

Wanneer je iets warms in een koeling zet is het temperatuur verschil aardig groot. Het warme product blaast stoom af maar omdat hij het niet kwijt kan in de omgeving maakt hij eigenlijk een bol om zichzelf heen waardoor het helemaal niet af gaat koelen. Dit komt door het grote verschil in temperatuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Etenswaren moeten indien ze niet direct genuttigd worden, zo snel mogenlijk gekoeld worden. Gebruik een kleine ventilator of koud water, waarin de pan gezet word. Maar koel zo snel mogenlijk. Als de temperatuur gedaald is tot ongeveer 18 graden, kun je het prima verder koelen in de koelkast, dan werkt hij maar een beetje harder, maar je beperkt de groei van bacterieen het beste op deze manier.
Voedsel wat op het aanrecht een halve dag staat te pieteren in 23 graden is niet echt bevorderlijk.
We letten er toch bij de slager en super speciaal op, of alles wel gekoeld is en niet over de datum is?
En dan thuis maar een beetje aanrommelen met voedsel dat slecht gekoeld staat te staan?
En indien je een koelkast aanschaft, koop er een met ingebouwde ventilator, die verspreid de koude lucht op een prima manier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met dit weer en deze temperaturen,kun je het heel goed buiten neerzetten een paar uurtjes tot het koud is.
Pas met een warme pan die je in de koelkst zet altijd goed op,als je een glazen plaat in de koelkast hebt.
zet je de te warme pan erop dan kan deze knappen,door het temperatuurverschil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit wordt afgeraden omdat de temperatuur binnen de koelkast te hoog wordt. Dit komt de andere producten die in de koelkast staan niet ten goede. Ook kost dit veel (onnodige) energie.

Uit "Tips om Bederf van Etenswaren te Voorkomen" van info nu.nl:
"Heb je restjes of een extra portie gekookt, hou het deel dat je wilt bewaren dan meteen apart. Laat het gerecht binnen een uur afkoelen. Je kunt de afkoeling eventueel versnellen door het in een bak ijskoud water te zetten of het in kleine porties te verdelen. Zet het gerecht wanneer het afgekoeld is in de koelkast of vries het in (schrijf de inhoud en datum erop). Bewaar het gerecht niet langer dan 2 dagen in de koelkast of 3 maanden in de diepvries. Als je de restjes gaat eten, breng de etenswaren dan snel op temperatuur en verhit het door en door"

Voor meer tips en informatie: zie bronnen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heel goede site tip. +1