Wat is een vervanger voor gelatine? Is er bijv, ook iets plantaardigs?

Gelatine staat me behoorlijk tegen, maar wat kan je als vervanger gebruiken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
22.8K

Het beste antwoord

Je hebt veel mogelijkheden, en afhankelijk van hoe dik je het eindproduct wil, en wat je wil laten geleren (dat is een duur woord voor stollen), kan je je keuze maken.

- Alginaat wordt van algen verkregen (net zoals agar-agar en carrageen), en met een beetje calcium toegevoegd kan behoorlijk harde gels maken.
- Agar-agar komt waarschijnlijk het meest in de buurt van gelatine voor het bereiden van voedsel, met name toetjes. Probleem is dat het uit elkaar valt samen met enkele componenten van voedsel, en bij lang bewaren wordt steeds taaier en verliest water (dat heet "retrogradatie") De textuur is redelijk taai, en je gebruikt zeer kleine hoeveelheden, dus moet je de dosis heel secuur afmeten.
- Carrageen is ook zeer geschikt om vloeistoffen te laten geleren, maar geeft minder harde gels dan agar-agar.
- Pectine zit in vrijwel alle vruchten, en is verantwoordelijk voor de dikke structuur van jam. Ook los te kopen en zeer makkelijk verkrijgbaar.
- Arabische gom komt van een boom. Gels van arabische gom zijn eerder elastisch dan vast (kauwgum-achtig in plaats van pudding-achtig) Wordt veel gebruikt voor snoep en in brood.
- Tragacanthgom komt uit een zaad, is in veel opzichten vergelijkbaar met arabische gom en kent ongeveer dezelfde toepassingen.
- Guargom komt ook van zaden. Vormt geen vaste gels, maar is zeer geschikt om vloeistoffen dikker te maken.
- Xanthaangom wordt van bacteriën verkregen, en is zeer geschikt voor het stabiliseren van emulsies en mousse.
- Cellulose en derivaten van cellulose komen ook uit planten, en er zijn zo veel verschillende types dat je bijna alle kanten ermee kan.
- Zetmeel (meestal van maïs) is ook een bekende grondstof die je kan gebruiken om je gerechten dikker te maken, en als je het helemaal laat afkoelen, dan wordt het ook taai en vast.
- Tapioca werkt bijna precies zoals zetmeel, maar komt van de cassave.

De meeste zal je moeten oplossen in een warme vloeistof, en dan laten afkoelen, maar sommige zijn zelfs in koud water oplosbaar, hoewel deze dan meestal geen harde gels geven, maar wel een dikke vloeistof.

Dat zijn dus een aantal stoffen die me nu binnenschieten, en die je kan gebruiken en ergens kopen, maar er zijn nog meer. Niet allemaal even makkelijk verkrijgbaar, daar moet je ook rekening mee houden, maar in ieder geval agar-agar, pectine en arabische gom (en uiteraard ook zetmeel) zal je zeker vrij makkelijk kunnen vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooie lijst, te verwachten van een vakman. +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een uitgebreide en uiterst informatieve reactie! +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ weer wat geleerd vandaag!
amc
11 jaar geleden
Weer helemaal goed, niets aan toe te voegen (^-^)+1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, hier kan ik veel mee:) en wat zijn er veel soorten vervangers, ik ga ze iig uitproberen!

Andere antwoorden (2)

Er zijn een heleboel vegetarische alternatieven voor gelatine. Zie de link hieronder.
De bekendste zijn arabische gom, Johannesbroodpitmeel en Agar-Agar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het ligt eraan wat je wilt binden.

Voor saus of jus vind ik kuzu erg prettig. Kuzu is een soort zetmeel dat gemaakt is uit de wortel van een wilde plant. Dit is te koop bij div. drogisten. bij ons heeft DA het bijv.
Het is er in poeder- en in klontjesvorm. Eerst los je het op in koud water en geleidelijk voeg je het dan aan de saus toe op het eind, als hij zo goed als klaar is. Wel even goed roeren om klontjes te voorkomen. Het is binnen 2 min. gaar en het bindt doorzichtig. Je krijgt dus geen wittige saus/jus.

Los je het op in koud appelsap dat je roerend aan de kook brengt, heb je een drankje verkregen dat je een ontspannen gevoel geeft. een beetje kaneel erdoor geeft ook een nog lekkerder smaakje eraan.
Het helpt ook goed tegen veel slijm.
Heb je darmproblemen dan helpt het ook. De japanners gebruiken het veel medicinaal hiervoor. Mijn broer is shiatsutherapeut en door hem ben ik hieraan gekomen.
Mijn man had veel last van winderigheid bij bepaalde voeding (ook gevoelige darmen) Hij gaf toen het advies om kuzu op te lossen in koud water, al roerend op te koken, in een theeglas te gieten en dan wat sap uit geraspte verse gember er boven uit te persen. Een beetje umeconcentraat erbij en écht een wondermiddel.
Hij had gelijk geen last meer en alles komt heel snel tot rust. Je hebt maar een klein beetje nodig en het is in natuurwinkels te koop. Ume is afkomstig van een soort pruimen. Het schijnt ook heel gezond te zijn.
Dus als je hier toevallig ook last van hebt......

Ook arrowroot is een bindmiddel dat je net als griesmeel of puddingpoeder vla tot pudding kunt laten binden en er ook in melk pudding mee kunt maken of sauzen/soepen binden.

Voor jam wordt het meest geleisuiker of pectine gebruikt, kan je ook in zakjes bij de inmaakspullen in de supermarkt kopen (of reform) en voor de rest sluit ik me helemaal bij Gabi aan die al een uitgebreid overzicht heeft gegeven.
amc