Waarom koelt pasta zo snel af?

Als je pasta gekookt hebt en je giet het af, dat is het altijd erg snel koud. Waar heeft dit mee te maken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
5K

Antwoorden (4)

Water verdampen kost een boel energie. Dus het verdampende water zorgt ervoor dat het oppervlak snel afkoelt. Normaal bij bv aardappelen is dit niet zo erg, omdat het resterende water in de groente veel warmte 'vast houdt'. Pasta heeft een relatief laag water gehalte, en koelt als geheel daarom snel af
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als water verdampt verlies je warmte. Pasta heeft een groot nat oppervlak en weinig volume. Als er dus veel water over een groot oppervlak verdampt, dan koelt het gerecht (pasta) snel af. De aardappel is ook nat, maar het oppervlak is beperkt, dus dan zal het verdampende water ten opzichte van de hete inhoud van de aardappel de gehele aardappel minder doen afkoelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeft alles te maken met de grootte van het oppervlak. Een spaghettini zal nog sneller afkoelen dan een tagliatelle. En dan hebben we nog het koude vergiet (soms zelfs metaal) en de koude borden waarop we het leggen, dan zetten we alles nog eens netjes neer, de potten en de pannen en dan pas zetten we ons naar en beginnen te smikkelen...... aan de koude pasta.
Hoe voorkomen? Spoel met lauw water in een plastic vergiet en smijt hem daarna steeds op voorverwarmde borden. Maak de saus ook goed warm, alle beetjes helpen.
Smakelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zorg dat je je bord voorverwarmd, bijvoorbeeld in de oven of even in heet water zetten.
Dat voorkomt dat het zo snel afkoelt.