marokkaanse kippenbouten recept ?

Ik zoek een recept van jaren geleden. Het enige wat ik nog weet dat het een hele grote pan was en dat er saffraan inzat. Wie weet!!!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo Badmuts, bedoel je niet een tajine in plaats van een pan?

Het beste antwoord

voor echt marokkaanse kippenbouten zal er waarschijnlijk geen honig oranje bloesem water of wijn in zitte want ik ben zelf ook marokkaans en er zijn verschillende recepten maar deze zullen het denk ik niet zijn want deze producte worde nooit of nauwelijks in een echt marokkaanse keuken gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je hebt helemaal gelijk. Ik denk niet dat ik ooit het goede recept ga vinden.

Andere antwoorden (3)

Marokkaanse kip stoofschotel.

INGREDIËNTEN

1 kip, in 8 stukken
2 zakjes saffraan, in water geweekt
olijfolie
1 tl korianderzaad
1 tl komijnzaad
1 tl venkelzaad
1 ui, in plakken
1 kleine biologische pompoen, geschild, pitten verwijderd, in blokjes
2 knoflookteentjes, in dunne plakjes
1 blik gepelde tomaten, grof gehakt
75 g stevige groene olijven
schil van 1 ingelegde citroen
200 ml witte wijn
300 ml kippenbouillon
zout, peper
1 el gehakte bladpeterselie
1 el fijngesneden koriander

BEREIDING

Rooster koriander-, venkel- en komijnzaad in een droge koekenpan tot ze gaan kleuren en geuren. Bestrooi de stukken kip met zout en peper en bak ze in 10 min goudbruin in de olie. Haal uit de pan en dek af met aluminiumfolie.
Fruit in dezelfde pan de ui. Voeg de knoflook en de geroosterde specerijen toe.Blus af met de wijn, voeg bouillon, tomaat, saffraan en citroenschil toe. Schep de kip erbij, dek af en laat 70 min op laag vuur stoven. Voeg na 40 min de pompoen en olijven.

Schep met een schuimspaan de kip, pompoen en olijven uit de pan en houd warm (onder folie). Kook de saus tot 1/3 in, breng op smaak met zout en peper. Schep de saus over de kip, bestrooi met koriander en peterselie en serveer met couscous of brood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8 kippenbouten
olijfolie, zout en peper
1 st grof gesneden ui
2 tenen knoflook uitgeperst
2 tl kaneelpoeder
2 tl gemberpoeder
800 gr grofgesneden tomaten
2 3/4 dl kippenbouillon
1/2 tl saffraandraadjes (of koenjit)
5 eetlepels honing
1 tl oranjebloesemwater
25 gr geroosterde amandelschaafsel
Bereiden; bestrooi de kip met zout en peper en bak rondom bruin

bak de ui een paar minuten mee
knoflook, kaneel en gember erbij en nog 1 min omscheppen

tomaten erbij en door het uimengsel scheppen

op laag vuur vijf minuten koken

de bouillon aan de kook brengen en saffraan erin laten weken

dan de bouillon met de saffraan bij de tomaat gieten

aan de kook brengen,

stukken kip in de pan leggen en de saus over de kip scheppen

vuur laag zetten en afgedekt een half uur zachtjes sudderen

stukken kip uit de pan nemen en afdekken

de saus aan de kook brengen en laten inkoken tot dikke saus

de honing toevoegen, opnieuw aan de kook brengen

verder inkoken tot de dikte van jam

op smaak brengen met peper en zout en oranjebloesemwater

kip weer in de pan leggen, goed doorwarmen

bestrooien met amandelschaafsel en koriander
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marokkaanse kip met olijven.

Ingrediënten
1 kip van 1,5 kilo
3 eetlepels olijfolie
2 uien
2 tenen knoflook
1,5 theelepel zout
1 mespunt gemalen kurkuma
1 mespunt gemalen saffraan
0,75 theelepel gemberpoeder
2 mespuntjes zwarte peper
0,25 liter kippenbouillon
2 citroenen
200 gram zwarte olijven

Bereidingswijze
Verdeel de kip in 8 stukken. Verhit de olie in de braadpan en braad de stukken kip rondom bruin. Schil de uien en de knoflook en hak ze fijn. Doe ze met het zout en de specerijen bij de kip en laat ze onder omscheppen 10 minuten meebakken. Verhit de kippenbouillon en schenk hem over de kip. Was de citroenen, snijd ze in vieren, haal eventueel de pitten eruit en doe ze bij de kip. Laat dit 30-40 minuten stoven met de deksel schuin op de pan. Het kippenvlees moet heel gaar zijn. Ontpit de olijven. Schik de kip in een voorverwarmde ovenschaal en houd deze warm. Verhit de olijven in de saus en leg de oliven en de citroen om de kip heen. Laat de saus op hoog vuur inkoken tot hij dik vloeibaar is en schenk hem over de kip.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/hoofdgerechten/gevogelte/marokaansekip-met-olijven-7039.html