Kun je rauwe savooiekool en rapen rauw invriezen.

De helft van de savooikool volstaat om mijn hutsepot te bereiden. Kan ik de andere helft rauw invriezen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
12.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wellicht is er een verschil tussen hutspot en hutsepot? Lokale term?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo Loenie,dat noemen wij hier in België met enkel wortel,ui en aardappelen en rundskookvlees 'boulie'
Savooikool wordt traditioneel gebruikt in de hutsepot,een halve savooikool,2 wortelen, 1 ui,aardappelen,een halve paprika en tenslotte een groot stuk spekbuikvlees van het varken,
alles samen laten gaarkoken,lekker!

Antwoorden (2)

Bladgroente en koolsoorten zijn niet geschikt om rauw in te vriezen. Net als sla dat bevroren is geweest, wordt het heel slap en papperig.

Je kunt ze beter even kort blancheren en dan invriezen.
Of je maakt meer van het gerecht en vriest dat in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kool kan je het best 2 minuten blancheren en dan invriezen. je kunt het ook net als boerenkool fijn snijden en in een diepvrieszak invriezen. dan kan het rauw.
Erg lekker om het dan zo diepgevroren in een wok of hapjespan te roerbakken met een uitje, gember en knoflook of bij rul gebakken gehakt en er een blikje tomatenpuree, wat water en een zakje nasi boemboe (gedroogde groenten en kruiden) door te roeren. Heel lekker met rijst en pindasaus past er ook prima bij.

Rapen kan je net als aardappelen, bietjes uien e.d. het beste koel bewaren. Je kunt er ook dunne schijfjes van snijden en net als rammenas met wat sesamzaadjes op brood eten. Komt het ook snel op! Je kunt ze dus best lang bewaren.
amc