als ik met een inductiepan op gas gekookt heb is hij dan nog geschikt voor inductie?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Koken
8.1K

Antwoorden (3)

Ja hoor, een kwaliteitspan trekt niet krom als je deze incidenteel op gas gebruikt.
paulus811
7 jaar geleden
Ja, dan is hij nog geschikt voor inductie. Voor inductie hoeft de bodem niet perfect glad te zijn omdat de energie via "radio"straling direct in de bodem van speciaal materiaal terecht komt.
Anders is dit bij keramisch, waar de overdracht via warmtegeleiding in de pan komt. Dan moet de bodem zo vlak mogelijk op de kookplaat aansluiten.

Toegevoegd na 8 minuten:
Een inductiekookplaat is een soort magnetron, waarbij d bodem van de pan de straling absorbeert.
Bij een magnetron is het het water dat de straling absorbeert.
Zowel bij de inductie als in de magnetron doet de vorm er niet toe voor de warmteoverdracht.
7 jaar geleden
Dat is zeker mogelijk, ook al zou hij kromgetrokken zijn! of je met een kromgetrokken pan wilt koken, is een ander verhaal, maar inductie werkt altijd als de pan maar magnetisch is. Ik denk dus dat je in de war bent met een pan op een keramisch kookveld. Daarbij moet een pannenbodem dus helemaal aansluiten op de plaat.

Een gasvlam is niet overal even warm en daarom zal de bodem van een metalen pan altijd licht vervormen. Dit is echter geen reden waarom inductie niet zou werken. Inductie koken werkt met magnetisme en ook vervormd metaal blijft gewoon aan een magneet hangen.

Het magnetisch veld boven de kookzone werkt tot ca. 3 cm. erboven dus al zou je de pan op bijv. suikerklontjes zetten, dan nog zal de inhoud gewoon verwarmd worden. Dit is dus niet mogelijk bij een gewone keramische plaat of bij een halogeen-of een elektrische kookplaat. Hierbij geldt echt 'hoe vlakker de bodem van de pan, hoe beter de warmte wordt overgedragen'.

Dit geldt absoluut niet voor inductie koken, want de warmte hoeft hier niet van de kookplaat te worden overgedragen aan de pan. De warmte wordt hier in het metaal van de pan opgewekt. Dat is ook de reden dat een pan, die op suikerklontjes zou staan, bij inductie de inhoud kan laten koken en de suikerklontjes niet zullen smelten.

Is een pan gemaakt van magnetiseerbaar metaal zoals ijzer, dan werkt deze op inductie. Je kunt het testen door er een magneet tegen te houden. De speciale pannen met dikke bodem die speciaal voor inductie gefabriceerd zijn, hebben als voordeel dat ze sneller warm worden en zo ook energiezuiniger zijn.
amc