Een kennis van mij beweert dat soep minder snel bederft als je het deksel niet helemaal op de pan doet. Klopt dit?

Zuurstof zorgt toch voor sneller bederf?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
28.4K

Antwoorden (3)

Als het deksel op de pan zit, kan de soep niet snel afkoelen. Als de soep langer warm blijft, kan hij eerder bederven. Het is het beste om soep snel af te laten koelen.
bamibal
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Goed gedacht! Dus zou je eigenlijk het deksel helemaal van de pan moeten halen, en de pan in een bak ijswater moeten zetten om de soep snel te laten afkoelen. Zodra de soep is afgekoeld, wel het deksel weer op de pan doen. Wat denk je, zit daar wat in?
bamibal
11 jaar geleden
Klopt inderdaad. In de horeca gebruiken ze daar blastchillers voor.
Ja, dat klopt. Soep kan je het beste koel wegzetten met de deksel er half af en de hele pan iets schuin zetten ( dus aan een kant iets er onder schuiven). Als de pan iets schuin staat koelt de soep beter en sneller af door een kleine onzichtbare circulatie. Door de open verbinding met de lucht gaat het minder broeien. Dit is een ouderwetse methode die onze moeders ook al gebruikten en ik weet van koks dat ze dat ook doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Let op! Het gaat bij de 2 antwoorden om het afkoelen! Als de soep (andere gerechten ook) al koud is moet de deksel erop, anders bederft het weer sneller.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bij 2 dagen is het geen probleem, mee eens en invriezen is ook de beste oplossing voor te veel soep. helemaal gelijk.
Ik beantwoord de vraag of het minder snel bederft: Ik denk dat als je 2 keer dezelfde (al koude) soep hebt staan, eentje met en eentje zonder deksel, gewoon in de kamer, dan denk ik dat de soep zonder deksel eerder is bedorven (bacterie) . Is mijn mening, misschien fout.