Hoe frituur je een kroket?

Voor de driemiljardste keer is het me weer gelukt om het frituren van een kroket te laten mislukken.

Als ik frituur, zit ik altijd ofwel met een kroket die niet "door" is (lees: koud van binnen), of een kroket die langzaam uitelkaar gespat is.

Serieus... wat doe ik in hemelsnaam fout?

1) Frituurvet in pan
2) Vuur d'r onder
3) Als heet, kroket erin
4) Wachten tot hij mooi bruin is

(Dat punt bereik ik dus nooit)

Toegevoegd na 1 dag:
PS: ik ben teruggegaan naar een ouderwetse friteurpan. Hiervoor had ik een friteuse (zelfde probleem), maar die was echt totaal niet schoon te houden. Deze pan is wat dat betreft een stuk makkelijker.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
43.3K

Antwoorden (11)

Temperatuur van het vet mag niet meer dan 180 graden zijn anders wordt het zwart van buiten en niet gaar van binnen.

Als je bevroren kroketten gebruikt, laat ze dan eerst op wat lagere temperatuur bakken en daarna afbakken op hogere temp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op 180 graden ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een minnetje maar toch geeft iedereen uiteindelijk het zelfde antwoord, ik houd het kort en simpel want ik heb op school de KISS methode geleerd. KISS = Keep It Short & Simple :-D jaaa eentje om over na te dneken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
compensatie + hoor, het is juist belangrijk om het op de juiste temperatuur te bakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist, dat is de essentie van het kroket bakken! de rest is bijzaak :-D
Het zit hem bij punt 3: hoe heet is heet?

Bak in olie van 180°C,dat is de ideale temperatuur om kroketten te frituren, te koude olie doet de kroketten te vettig worden, te warme olie verbrand het paneermeel.

Misschien staat hier voor jou de oplossing:
http://www.goeievraag.nl/vraag/kroketten-klaarmaken-koekenpan.43569

Toegevoegd na 4 minuten:
Andere oplossing:

Koop ovenkroketten. (?!?)
Ik wist ook niet dat ze bestonden, maar ik ga ze nu toch ook eens proberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste is vloeibaar vet te gebruiken.
Dit verwarmen tot 175 graden.
Bevroren kroket in het mandje doen.
Mandje met de kroket voorzichtig in het vet laten zakken.
Kroket een kleine 4 minuten in het vet laten.
Dan mandje met kroket uit het vet halen en even laten uitlekken.

Daarna op je bord laten afkoelen en vervolgens opeten wanneer hij nog lekker warm maar niet te heet is.

Van Dobben kroketten dienen langer in het vet te blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vooraleerst even dit: naar mijn weten bak je kroketten niet met een pan, maar met een friteuse. Met een friteuse is het dan ook bijna onmogelijk om een kroket te verneuken. Dus daarom: stop met het bakken van je kroketten in een kookpan en ga voor de kunst van de friteuse (op 175 °).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je nog een frituurpan hebt die op het vuur moet zou ik zeggen koop een electrische. Alleen dan kan je garanderen dat het vet de juiste tempratuur heeft bereikt. Mijn moeder had vroeger ook een pan voor op het vuur en dat was dan voornamelijk door veel ervaring dat het goed ging maar vaak ook niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast temp is de kwaliteit van het vet belangrijk, als beiden io zijn is het kinderspel want dan wacht je gewoon tot de kroket langzaam boven komt drijven en is ok. maar dat lukt dus niet met oud vet. of onjuiste temp(180gr)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ontdooi ze eerst door ze een minuutje per kroket in de magnetron te leggen
daarna leg ik ze in het vet {180 graden} en laat ze ongeveer 3 a 4 minuten bakken
bak kroketten ook altijd apart dus niet met andere snacks maar alleen kroketten omdat andere snacks vaak eerder klaar zijn en je dan je mandje omhoog haalt en dan heb je idd kans dat de kroketten naar kloten gaan als je die daarna weer in het vet laat zakken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je pan te heet is. Zo te lezen gebruik je een pan op het gasfornuis en dan is de temperatuur erg moeilijk te regelen. Als je een losse friteuse koopt (voor een paar tientjes) gaat het waarschijnlijk al veel beter. Deze kun je namelijk instellen op een bepaalde temperatuur en die houdt hij dan ook aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien ligt het aan het frituurvet .Je hebt vloeibaar en harde( laat ik het zomaar even omschrijven) daar heb ik zelf veel problemen mee ondervonden.Het wilde bij mij ook niet lukken sindsdien gebruik ik hard vet.Natuurlijk moet het de juiste temp hebben.180 graden.Lukt het je nog niet dan heb ik 2 opties voor je of geen kroketten meer eten of een kroket in de oven doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ook dit probleem met kroketten. Verschillende merken heb ik ook geprobeert en dat helpt soms een beetje. Maar ik blijf jaloers op de perfecte kroketten van de snackbar.