Hoe kan ik zien hoeveel liter een snelkookpan is?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Koken
5.6K
Amadea
7 jaar geleden
Als je het bijbehorende boekje met gebruiksaanwijzing niet meer hebt zit er niks anders op dan met een litermaat er water in te doen.
Thecis
7 jaar geleden
@Amadea.
Zo ook om de straal van de aarde te weten, zal je de aarde doormidden moeten zagen.... Wat een onzin.
Zie verder het antwoord.
Amadea
7 jaar geleden
Nee, @Thecis, voor het meten van de inhoud van een pan is deze methode volstrekt niet onzinnig.
Thecis
7 jaar geleden
@Amadea
Ik zou het op prijs stellen als je goed zou lezen. Ik heb niet gezegd dat je methode onzinnig is. Ik doelde op de reactie die je gaf.
Maar dat is toch precies wat ik zei?? Nee, dat was het niet. Je gaf aan dat "er niets anders op zit dan met een litermaat er water in te doen". Dat is totale onzin. Laat ik het verder uitleggen. De methode die je geeft, is een goeie. En zeker een werkbare. Maar verre van de enige oplossing.
Je kan het opmeten. Simpel met een meetlintje en een basisformule wiskunde. Geheel terzijde, ik kan (is even een gok) nog wel zeker 5 manieren (misschien zelfs 10) bedenken om de inhoud te bepalen. Maar die zijn wellicht wat exotischer. Maar het volschenken met water is niet de ENIGE andere manier. DAT is waar ik op doelde. DAT was de totale onzin.
Andere mogelijkheid is om in het vervolg de reactie anders te formuleren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hier nog een andere methode: https://www.startpagina.nl/v/huis-tuin/schoonmaken-wassen/vraag/593857/liter-vuilnisbak -Vullen met water (zonder litermaat) en dan wegen, gewicht aftrekken van de pan. Het aantal kilo is ~gelijk aan het aantal liters.

Antwoorden (1)

Vaak wordt dit vermeld op het label. Zo niet, dan kan je het berekenen.

Bijna altijd wordt de diameter van de pan gegeven. De straal is de helft van de diameter.

De formule om inhoud te berekenen in de oppervlakte van de pan * de hoogte te doen.
Oppervlakte van een cirkel is pi*r^2.

Dus stel je hebt een pan van 30 cm (straal is dus 15 cm) doorsnee en 24 cm hoog.
Inhoud = pi * r^2 * hoogte
= 3.14 * (15 * 15) * 24 cm
= 16956 cm^3
= 16,956 dm^3 (en dat is liter)

Afgerond is de inhoud dan dus 17 liter.

Toegevoegd na 21 minuten:
Terechte opmerking.

een snelkookpan mag je inderdaad niet vullen tot de rand (aan de andere kant, welke pan wel).
Een snelkookpan vul je meestal tot de hoogte waarbij het streepje "max" staat aan de binnenkant. Dat is de hoogte die je moet nemen voor je berekening (net zoals je ook de diameter van de binnenkant van de pan moet hebben.

Dan nog even de disclaimer (wat er elke keer toch weer bij moet).
De inhoud die je krijgt in indicatief. Het is afhankelijk van hoe goed je gemeten hebt. Het kan zijn dat de fabrikant op een iets andere inhoud uitkomt (maar bij goed meten moet het nagenoeg hetzelfde zijn).
In de winkel is meten gemakkelijker dan vol gooien met water (al wat het maar omdat een meetlint goed in je jaszak past en je maar zelden 10 tot 20 liter water bij je hebt).
Het vullen van een snelkookpan is op eigen risico. Mocht je boven de toegestane limiet vullen, ben ik er niet verantwoordelijk voor als er dingen mis gaan.
7 jaar geleden
paulus811
7 jaar geleden
Je mag een snelkookpan never tot het randje vullen. Waar de pan geschikt voor is en wat er in past zijn twee verschillende dingen.