Waarom is boerenkool anders als alle andere koolsoorten?

Broccoli, koolraap, rode kool, savooikool, spitskool, spruiten en witte kool zijn allemaal compacte koolsoorten terwijl boerenkool er meer uit ziet als een plant. Waarom is het dan toch een koolsoort?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
5.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de groene kool gaat al meer in de richting van boerenkool
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar het is ook een compacte koolsoort en boerenkool niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ze groeien allemaal als 'kool' ? :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar heb je een punt.

Het beste antwoord

De koolsoorten zijn biologisch gezien één soort, die echter door de mens in diverse richtingen is gekweekt, al naargelang het deel van de kool dat gegeten wordt - de bloemen en een deel van de bloemstelen bij bloemkool en broccoli, de bladeren bij Chinese kool, paksoi, rodekool en wittekool, de okselscheuten bij spruitkool. Door het kweken zijn zeer verschillende vormen ontstaan. Broccoli verschilt van bloemkool doordat broccoli gedifferentieerde bloemknopjes heeft en bloemkool uit nog niet gedifferentieerde bloempjes (bloemprimordia) bestaat.

Toegevoegd na 1 minuut:
Boerenkool (Brassica oleracea convar. acephala var. laciniata) is een makkelijk bladgewas dat op alle grondsoorten geteeld kan worden en een typische wintergroente is. Er is een herfst- en een winterteelt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Bij boerenkool eet je dus de bladeren en bij b.v. bloemkool de kool....
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij broccoli worden de bloemknoppen gegeten, bij koolraap de uitgegroeide wortel.
Koolplanten zijn tweejarige planten, de bladeren voor het tweede jaar (na de winter) zitten keurig opgevouwen en vormen de eetbare kool.
Boerenkool heeft geen opgevouwen bladeren voor het tweede jaar, maar gewone bladeren, deze zijn ook winterhard en het is zijn manier om te overwinteren.
Broccoli, bloemkool en koolraap vormen ook geen kooltjes/kolen.