Wie heeft het recept 'Mexicaanse kalkoen' uit een oud Margriet kookboek?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
1.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mijn oude Margriet kookboek uit 1989 heeft 3 kalkoen recepten; gevulde kalkoen, kalkoenfilets cordon bleu en kalkoenfilets in bechamelsaus.
Helaas.
Hoe oud zou het kookboek moeten zijn? is dat bekend?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hartelijk dank voor je moeite! Het kookboek is er niet meer, maar ik vermoed dat het eind jaren 70 is geweest of begin jaren 80.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2 mogelijke hits... wie niet waagt... : http://www.marktplaats.nl/z.html?query=margriet+kookboek+&attributes=N%2C151&categoryId=216&postcode=3031TD Weet niet waar je woont, maar ik zag onlangs een flyer over een grote boekenmarkt in Ahoy/Rotterdam. Daar zijn vele duizenden boeken te koop. Op wekelijkse markten zijn heel veel oude boeken, w.o. veel kookboeken ook, te koop ; verder zijn er tweedehandswinkels en vergeet niet de kringloopwinkels, deze lopen over van het aanbod aan oude/tweedehands boeken. Nog niet gekeken op de sites zoals "gratisaftehalen" en "gratisoptehalen". Heb je zelf al eens op zo'n site een vraag geplaatst? je weet nooit! Succes.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hey, wat leuk, dank je! Mijn moeder maakte vroeger dat recept met Kerst. Ze is in 1991 overleden, dus kan ik haar er niet meer om vragen. Ik heb vanmiddag Margriet aangeschreven en van hen kreeg ik mailadressen van de bedrijven die hun archieven beheren. Met jou tips erbij moet het gaan lukken.
Ik heb één van de verkopers van Marktplaats al een mailtje gestuurd. Bedankt voor het meedenken!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Jodokus52: ik heb het boek gevonden! Het is van 1977. Op Marktplaats. Maar ook te koop bij Boekwinkeltjes.nl.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
=1977= Het is dus de speciale uitgave van Margriet met recepten van Wina Born... Kan niet missen ... was/is een hele bekende naam in 'recepten-land'. Mooi dat dit het goede boek was!

Het beste antwoord

Ik heb even gekeken in mijn oude kookboeken en ja hoor hier is het recept:uit Margriet: tafeltje dekje kookboek:

Drie-sterren-recept: Mexicaanse kalkoen:
1 kalkoen van ca 5 kg
200 g boter
6 el olie
zout
1 rode en 1 groene paprika
1 kg tomaten (vlees-)
2 el sesamzaadjes
2 à 3 teentjes knoflook
2 el gepelde amandelen
1 tl kaneel
1 scherp Spaans pepertje
1 bittere chocoladereep.
bereiding:
Kalkoen in tweeën snijden. In braadslede boter en olie goed heet laten worden, de kalkoenhelften erin leggen en in een voorverwarmde oven op ca 175 graden Celcius de kalkoen onder regelmatig bedruipen met braadvet goudbruin braden. Tomaten pellen, van vocht en pitjes ontdoen (vleestomaten hebben voorkeur). Paprika's ontdoen van stelen en pitten. Tomaten en paprika's zeer fijn hakken. Het pepertje laat u heel, als u bang bent voor erg scherp. Dan kunt u het verwijderen voor het opdienen. Als u wel wat kunt hebben snijdt u het ook fijn. Schaaf de amandelen, bak sesamzaadjes in droge koekenpan goudgeel. Snipper knoflook. Vermeng nu tomaat, paprika, pepertje, sesamzaad, knoflook, kaneel en de geraspte bittere chocolade. Neem kalkoen uit de braadslede en voeg het kruidenmengsel bij het overgebleven vocht in de braadslede (chocolade geeft hier als specerij fijne bitterzoete smaak) Laat dit even fruiten en leg de kalkoen er weer op met een flink glas heet water, deksel op de pan doen of goed afdekken met dubbelgevouwen aluminiumfolie. Laat het gerecht nog een uur zachtjes stoven. dit is wel een 'vurig'gerecht waarbij u het beste maiskolven/ korrels eet en een frisse salade. Wijn is een beetje moeilijk maar een koel roseetje, wél een droge, smaakt er goed bij. Aldus Wina Born.
veel succes er mee!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat geweldig dat u dit gevonden hebt! Inmiddels heb ik via een andere meedenker dit kookboek aangeschaft op Marktplaats. Jammer, had het niet hoeven kopen als ik dit recept eerder had gezien. Maar hartelijk dank voor uw speurtocht!