Heb plakjes aardappel om zelf chips te pakken, kan dat ik de frituurpan ?

Toegevoegd na 24 seconden:
Of moet het in koekenpan of oven ?

En wat voor kruiden kan ik er op doen ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
3.3K

Antwoorden (8)

Volgens mij krijg je dan alleen gebakken aardappelschijfjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ho moet ik het dan doen ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Chips zijn gebakken aardappelschijfjes, alleen heel dun
Ik heb me er ooit ook mee bezig gehouden, en vond toen de volgende site (zie link)

Daarmee kom je een heel eind!

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kun je idd zelf chips mee maken. Heb dat meer dan eens gedaan. Plakjes heel dun snijden, nog dunner dan met een kaasschaaf zou zijn. Met een dunschiller kun je dit doen of een keukenschaaf die dun kan snijden.

Probleem bij mij is dat de plakjes aan elkaar gaan plakken in de frituurpan. Je krijgt dan "klonten" chips.
zaak is om niet teveel tegelijk in de pan te doen en met open deksel met een vork steeds voorkomen dat de schijfjes aan elkaar gaan plakken.
Beste is ook om de schijfjes van te voren droog te deppen met keukenpapier.

Zout doe je er pas op als ze uit de pan zijn, en dan opeten als ze nog warm zijn! Is echt lekker.

Chips blijft alleen niet lang goed, na een paar uur wordt het al taai. Maar zover komt het meestal niet....

Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schijfjes aardappel dun afsnijden, goed drogen en dan snel achter elkaar plakje voor plakje direct in het hete frituurvet, na ongeveer een minuut uit de frituurpan scheppen, laten uitlekken wat zout of kruiden erover en direct eten. Smakelijk!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een antwoord betreffende het bakken zit er al wel bij, dus ik beperk me even tot de kruiden.

Je kunt er in principe op doen wat je lekker vindt, experimenteer gewoon wat. Maar als je echt specifieke kruiden wilt horen:

- Zout
- Peper en zout, eventueel aangevuld met knoflookpoeder (lekker!)
- Paprikapoeder
- Gemalen kaas, eventueel aangevuld met uienpoeder
- Oregano (past ook bij de andere opties)
- Cayennepeper
- Patatkruiden van Silvo

Maar bovenal: wat je zelf lekker vindt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat juist het best in een frituurpan, want ze moeten zwemmen!
Schil de aardappels en schaaf ze in dunne plakjes. Bewaar ze tot het bakken in een kom water met wat zout zodat ze niet verkleuren. Verhit nu de olie, dit kan olijf-,arrachide-zonnebloemolie zijn of wat je maar lekker vind. Als je geen thermostaat met gradenaanduiding hebt op je frituurpan, dan test je of de temperatur goed is door er een schijfje drooggemaakte aardappel in te doen. Wanneer er belletjes rond het schijfje verschijnen is het goed en het schijfje moet onmiddelijk naar de oppervlakte komen drijven. Maak de aardappelplakjes nu goed droog met een schone theedoek of keukenpapier. Laat ze nu snel achter elkaar, stuk voor stuk in de hete olie vallen. Niet te veel, want we willen niet dat ze aan elkaar plakken. Evtl. kun je ze met de schuimspaan in het vet wat los houden vanelkaar. Bak ze nu goudbruin en knapperig. Je kunt ze in een metalen vergiet nog op keukenpapier laten uitlekken. Bestrooi ze onmiddelijk met zout en schud ze om.
Lekker is ook om ze met cup a soup poeder te bestrooien, uiensoep, kerriesoep, Toscaanse tomaat of een ander smaakje hiervan. Paprikapoeder kan natuurlijk ook.
amc
13 jaar geleden
amc
13 jaar geleden
Dank je wel,panteao
ik citeer een krantenartikel van Wouter Klootwijk:neem schoongewassen ongeschilde aardappelen, snijd er 3 mm dunne plakken van.
leg de schijfjes een paar minuten in heet, niet kokend water.
droog ze in een theedoek.
stook de heteluchtoven op tot 100 graden en schuif in het midden een rek met aardappelschijfjes.
haal ze er na 10 minuten uit en laat de oven nu 200 graden heet worden en schuif de chips er terug in.
na ongeveer 5 minuten, bollen ze bij 200 graden ploteling op. niet allemaal, de meeste.
i.p.v. de tweede keer op 200 graden, kun je ze ook even onder de gril op vol vermogen.

dit zijn dus gepofte chips, ontwikkeld door studenten van het AOC in Alkmaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amc
13 jaar geleden
Dan moet de kern dus nog zacht zijn tussen de opgebolde
buitenkant ?
Om klonten van aardappelen te voorkomen heb ik gezien op tv (jaja) dat je de schijfjes (of frietjes) het beste kan spoelen zodat het overtollige zetmeel eraf gaat. Dat zetmeel zorgt ervoor dat het aan elkaar gaat plakken.
Ik heb het geprobeerd met frietjes en gewone schijfjes en het werkt echt!