Waarom zijn kook pannen niet vierkant?

Kook pannen kunnen toch ook vierkant zijn met een mooie ronding in de kanten, dan kunnen ze de gaspitten ook aanpassen. Persoonlijk lijkt het me erg leuk...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
4K

Het beste antwoord

Er zijn inderdaad vierkante en rechthoekige pannen.

Dit is een pannenset bestaande uit drie pannen en is ontworpen door Joke Visschedijk:
http://www.educatievespellen.nl/portoverpan1.htm

Hier zijn nog andere pannen:
http://www.thepanpeople.co.uk/page16.htm
http://www.thepanpeople.co.uk/page20.htm
https://www.bluecashewkitchen.com/shop/home.php?cat=1028
http://www.gastrolux.be/nl-BE/Layout003.aspx?PID=14
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik zie niet wat daar zou leuk aan is maar zeker in japan worden vele vierkante pannen gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hebben thuis een grillpan, die is vierkant, dus ze bestaan wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk ? Wacht maar tot je zo'n pan schoon moet maken, met al die hoekjes ! Ook zal roeren een stuk lastiger worden, vooral bij dikvloeibare gerechten. Verder wordt bij een normale kookpan de warmte door dde ronde vorm over de hele bodem verdeeld, bij een vierkante braadpan (een grilpan bijvoorbeeld) merk je al dat dat niet echt de juiste vorm is.

Maar voor mensen die niet zo erg om praktische zaken geven en meer om design, zal er vast wel een setje vierkante pannen ontworpen kunnen worden of zijn. Maar ik weet niet of ze de winkel ooit gehaald hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1. Zeker het eerste deel over schoonmaken en roeren wilde ik ook antwoorden.
Ik denk dat als je bijvoorbeeld soep wilt roeren dat het wel gaat, maar dat de golfjes die je maakt met het roeren tegen de zijkanten aan kletsen en zo omhoog schieten. Zodoende word het een vieze boel in de keuken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pannen zijn rond omdat de warmte dan beter verdeeld wordt over de pan.

Om eten goed en gelijk gaar te maken is het belangrijk dat de temperatuur van de pan zoveel mogelijk gelijk is. natuurlijk zal het meer naar het midden warmer zijn omdat daar (meestal) de warmtebron is.

Naar buiten toe is echter ieder punt op gelijke afstand tot het centrum wat met een vierkante pan niet het geval is. Een vierkante pan zal dus in de hoeken kouder zijn dan aan de korte zijden.

Als je een vierkante pan maar lang genoeg op het vuur laat staan zal dit effect wel minder worden, maar dat kost weer veel meer energie. Je moet immers meer stoken om de pan op temperatuur te krijgen. Dat is natuurlijk weer zonde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit zal waarschijnlijk te maken hebben met kookgemak. Het koken werkt prettiger in een ronde dan bv een vierkante pan.