Wat zou je met je braadvet/braadolie moeten doen?

Stel je hebt vlees gebakken in een pan en er blijft een restje vet of olie over, kan je dit gewoon met water door de gootsteen laten stromen? Volgens mij doen de meeste mensen gewoon maar is het daar ook geschikt voor?
Het vet ergens in overbrengen gaat eigenlijk niet omdat het vaak alleen een ''plakrandje' op de pan is.. Ik zou ook niet weten hoe ik dit dat zou moeten bewaren zoals wel met frituurolie kan worden gedaan.

Ik bedoel dus echt de minimale hoeveelheden die overblijven, niet de hoeveelheden die uit de frituur komen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
11.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kunt het simpelweg met keukenpapier verwijderen en dan weggooien in de afvalbak.
dudemeister
8 jaar geleden
ik maak er altijd jus van voor bij het gerecht anders de vriezer in
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De eenvoudigste oplossing is het gewoon gebruiken! Overgebleven braadvet kun je de volgende dag als basis van het vlees van die dag gebruiken. In vroeger tijden was er vraag naar op de boterham als beleg . Het vet van de uitgebakken kaantjes werd op het brood gesmeerd. Er was geen geld voor kaas of vlees of ander beleg. Bovendien werd alles opgemaakt, niets werd weggegooid. http://www.slagerij-traiteurderoode.nl/recepten/rundvlees/item/82-rundvet-kaantjes
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kaantjes

Antwoorden (3)

Het beste kun je dit met een keukenpapiertje zoveel mogelijk wegvegen uit de pan en in de prullenbak/container gooien. Vet kan je gootsteen verstoppen.
Ritsuka
8 jaar geleden
Niet door de gootsteen, want dat is een misdaad voor het milieu en het
waterzuiveringsbedrijf.
In lege melkpakken! Af laten koelen en weggooien.
Of een keukenpapiertje (of twee) in de pan, absorberen maar en in de
afvalbak.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De eenvoudigste oplossing is het gewoon gebruiken!

Overgebleven braadvet kun je de volgende dag als basis van het vlees van die dag gebruiken.

In vroeger tijden was er vraag naar op de boterham als beleg . Het vet van de uitgebakken kaantjes werd op het brood gesmeerd. Er was geen geld voor kaas of vlees of ander beleg. Bovendien werd alles opgemaakt, niets werd weggegooid.

http://www.slagerij-traiteurderoode.nl/recepten/rundvlees/item/82-rundvet-kaantjes
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kaantjes