Als ik een kersstol maak heb ik wel een goede eerste rijs maar de tweede lukt niet waarom is dat?

Ik zit er verder niet aan ofzo.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
1.2K
Erna55
8 jaar geleden
Wat doe je tussen de eerste en tweede keer rijzen ?

Antwoorden (1)

Dingen die van invloed zijn tijdens het rijzen, zijn de omgevingstemperatuur, de temperatuur van het deeg en het te lang laten rijzen.
Ook is de hoeveelheid suikers in het deeg van invloed. Heb je de vulling van de stol gewoon laten meedraaien tijdens het mengen met de deeghaken, dan kan de vulling kapot geslagen zijn en er zo teveel suikers in zitten die op het gist invloed hebben.
Je kunt ook het best het deeg na de eerste rijs even doorslaan, dus niet kneden maar de lucht er wat uitdrukken.

Je kunt dan de vulling het best op de volgende manier door het deeg verdelen;
Na het kneden een kwartiertje afgedekt laten rusten, uitrollen en iets oprekken en dan een laagje vulling erover verdelen. Klap een helft van het deeg om tot de helft en doe dat ook van de andere kant van het uitgerolde, gevulde deeg. Druk de zijkanten dan dicht en ook de middennaad. Rol het gevulde pakket dan weer uit en herhaal de stappen met weer een laagje vulling.Herhaal weer alles tot de vulling op is en tussen de deeglagen ligt.
Op deze manier is de vulling mooi verdeeld en onbeschadigd gebleven.

Vorm van het deeg een bal en leg deze in een licht met olie ingevette kom, draai het deeg zodat er overal een laagje olie zit omdat dit uitdrogen verhindert, als je plastic gebruikt en je de kom afdekt met bijv. een douchemuts. Neem je een een vochtige theedoek, dan droogt het niet uit.
Houd het deeg warm en tochtvrij, maar niet te warm. Boven 25 graden C. verliest gist ook de werking steeds meer. Ik zet altijd de oven even aan op tegen de 30 graden C. zet hem dan uit en doe de deegkom erin en de deur dicht. Is jouw keuken warm en tochtvrij, kan je hem op kamertemperatuur daar ook ca. 1 uur laten rijzen, het zal dan ong. dubbel zo groot zijn in volume. Check even of een gat overblijft, nadat je er met je vinger in geprikt hebt en dan is het goed gerezen. Valt het gat weer dicht, dan is er te lang gerezen. Dit heeft ook invloed op de tweede rijs.
Je hebt echter kans dat het in de oven toch nog narijst tijdens het bakken, want gist werkt door tot het een temperatuur van ca. 55 -60 graden C. bereikt heeft....dan sterft hij namelijk pas.

Na de eerste rijs, kneed je het deeg niet meer door, maar drukt of rolt het uit op een ingevet werkblad. Leg er de amandelrol op en vouw dicht. De 2e rijs is ong. 3 kwartier.
Druk je licht met je vinger op het deeg en de afdruk veert terug, dan is hij klaar om gebakken te worden. Laat je langer rijzen, dan zakt hij in.
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een plus... ben zelf ook verwoed koker/ bakker...echt een antwoord naar mijn hart. en rekening gehouden met vele mogelijkheden, prachtig!!
amc
8 jaar geleden
Dank je wel! Altijd fijn als een lang antwoord ook gelezen wordt en het iets toevoegt aan algemene kennis.;-)