Wat zijn lekkere recepten met rabarber en is rabarber gezond? En valt het onder fruit of groente?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
8.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leuke vraag+, ik vind rabarber heerlijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ook!!

Het beste antwoord

Rabarber

Een portie rabarbercompote bij de warme maaltijd krikt de groenteconsumptie weer lekker op. Reken 200 gram per persoon, voor 100 gram compote op het bord.

Rabarber is een plant uit de duizendknoopfamilie. Deze grote, struikachtige plant heeft prachtig rode, lange stelen en grote donkergroene bladen. Deze friszure groente wordt bijna altijd verwerkt tot compote of zoete nagerechten. In de manier waarop we het verwerken lijkt het dan ook meer op fruit dan op groente, maar het is wel degelijk een groente.

Wat kan ik ermee?
- mengen met vanillevla of yoghurt
- op brood met een laagje kwark
- als nagerecht op een laagje lange vingers met een bolletje ijs
- samen met aardbeien onder een laagje kruimeldeeg (crumble)
- met een kop van stijfgeklopt eiwit in de oven even bruin laten worden

Rabarber is vers als de stelen hard en stevig aanvoelen. Er zijn verschillende soorten rabarber. Je hebt ze met geheel groene, met groenrode en met rode stelen. Groene stelen zijn zuurder dan rode, maar ze zijn niet 'onrijp' en zullen door bewaren dus ook nooit rood worden.

Je kunt rabarber onverpakt, circa 1 week bewaren in de groentelade van de koelkast.

Snij de bladresten en de onderste harde stukken van de stelen af. Was de stelen en snij ze daarna in stukjes van 2 - 3 centimeter. Kook de rabarber in 10 minuten gaar. Voeg eventueel suiker pas na het koken toe, want dan is er minder nodig. Als de stukken geheel in vezels uit elkaar vallen, is de rabarber klaar. Rabarber kan warm of koud worden gegeten. In beide gevallen is het een bijgerecht, dan wel een dessert. Rabarber is ook goed te gebruiken in gebaksoorten zoals vlaai.

In rabarber bevindt zich oxaalzuur. Deze stof bindt zich met calcium en dat betekent dat je opname van calcium hierdoor vermindert. Om die reden deed men vroeger wat krijt bij rabarber. Inmiddels overheerst het inzicht dat oxaalzuur bij een gevarieerde voeding helemaal geen kwaad kan. Krijt toevoegen is dus echt niet nodig.

De grootste aanvoer is er van juli tot en met september.

Wat zit erin? (per 100 gram rauwe rabarber)
Kcal: 11
Vitamine C: 10 mg
Natrium: 5 mg
Kalium: 300 mg!
Calcium: 40 mg
Fosfor: 20 mg!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Rabarber is een gezonde groente. Hoe je het klaar maakt ligt aan je smaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rabarber is een groente, rijk aan vitamine B, C en minerale zouten (kalium, calcium, magnesium, enz.). Bovendien bevat rabarber heel weinig calorieën en heeft de groente een laxerende en stimulerende werking, ideaal voor personen die kampen met verstopping of voor personen die lijden aan anemie.

Opgelet! Hebt u last van reuma, jicht of nierstenen? Eet dan liefst geen rabarber, de groente bevat immers veel zuringzuur..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rabarber (Rheum rhabarbarum) is een groentesoort, afkomstig uit de duizendknoop familie.

Speciaal voor jou heb ik een website met rabarber recepten gegoogled. Zie de bronvermelding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe is rabarber een groente, maar door de manier van verwerken behoort het meer tot het fruit. De groente wordt namelijk bijna altijd met suiker tot compote, of tot zoete nagerechten. Je kunt er ook siroop of jam van maken.

Rabarber (rheum rhaponticum) komt van oorsprong uit de gebieden langs de Wolga in zuid Siberië. De plant werd in de 17e eeuw al geteeld in Italië en Engeland. In eerste instantie alleen voor medische doeleinden, maar vanaf de 19e eeuw ook voor culinaire hoogstandjes.

Aan rabarber wordt een heleboel gezonde eigenschappen toegeschreven:
-Laxerend (na langdurig gebruik stoppend)
-Bevordert darmperistaltiek
-Bevordert slijmsecretie van dikke darm
-Vermindert water re-absorptie in dikke darm
-Galdrijvend
-Tonicum (algemeen versterkend)
-Maagversterkend
-Eetlustopwekkend
-Samentrekkend middel.

Rabarber bevat ook vrij veel vitamine C, en bevat vezels en ijzer

En tenslotte nog een recept:
Makkelijk te maken, lekker van smaak.

Frisse rabarbertaart.

Ingrediënten:
1/2 kg gewassen en ongeschilde maar in stukjes gesneden rabarber
diepvries bladerdeeg
2 kopjes suiker
1 kopje zelfrijzende bloem
4 eieren

Bereidingswijze:
Beleg de taartvorm met het deeg en prik er enkele gaatjes in. Meng in een kom de rabarber met de 1 kopje suiker en laat 5 min. staan. Doe dan de gezeefde bloem er bij. Doe dit mengsel bovenop het deeg. Daarboven giet je een mengsel van 4 goed los geklopte eieren met 1 kopje suiker. De taart 45 minuten bakken op 200°C. Indien je geen volle 1/2 kg rabarber hebt kun je deze aanvullen met mango. (combineert goed)

Toegevoegd na 2 minuten:
Voor meer recepten: zie http://www.smulweb.nl/zoeken/?query=rabarber&type=recept
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook een lekker makkelijk recept is de rabarberjam, smaakt goed bij yoghurt maar ook als 'appelmoes' bij heel veel gerechten:
Rabarber in stukken snijden, 5 minuten in een pannetje op middelhoog vuur, flinke schep honing erbij en klaar!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rabarber is een gezonde groente. Het bevat echter veel oxaalzuur. Dat merk je aan je tanden als je na het eten van rabarber net je tong langs je tanden gaat.
Vroeger deed men, om het oxaalzuur te neutraliseren, tijdens de bereiding een schepje krijt bij de rabarber.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rabarber is erg slecht voor de botten, er zit een stof in die botontkalking stimuleert.
Ik heb een vriendin gehad die in een rolstoel zat. Haar werd afgeraden rabarber te eten omdat dat botontkalking kon veroorzaken en haar botten waren al niet zo best.

Als je toch rabarber wilt eten, voeg dan na de bereiding van de rabarber een theelepeltje gezuiverd krijt (verkrijgbaar bij de drogist) toe dit neutraliseert de stof die botontkalking veroorzaakt.

Recept: Rabarbercrunch:

Ingrediënten voor 4 personen

5 stengels rabarber (500 à 600 gram)
2 appels (bv jonagold)
1 perssinaasappel
honing naar smaak
80 gram suiker
75 gram gepelde hazelnoten (1 zakje)
150 gram havervlokken
80 gram roomboter
2 eetlepels geraspte kokos

Bereidingswijze
Rabarber en appel in stukjes snijden.
Sinaasappel raspen op een fijne rasp. Rasp alleen het oranje schilletje. Het witte velletje eronder is erg bitter. Sinaasappel persen.
Oven voorverwarmen op 200°C.
Rabarber, appel, sinaasappelrasp en –sap koken op een laag vuur, ongeveer 15 minuten koken totdat rabarber in sliertjes uit elkaar valt. Enigszins het uit elkaarvallen bespoedigen met een stamper. Honing naar smaak toevoegen.

Hazelnoten fijn hakken in een vijzel en mengen met havervlokken, kokos, boter en suiker tot een kruimelig deeg. Rabarbermengsel in een ovenschaal scheppen. Hazelnootmengsel over de schaal verdelen. Rabarbercrunchy in 20 minuten goudbruin bakken op 200 graden C.
Dit kan heel prima in de hete oven blijven staan, totdat het tijd is om het toetje te serveren.

Lekker met custardvla.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rabarber valt onder groente. Mijn vader verbouwt het al jaren op zijn groente tuin. Het is makkelijk om klaar te maken. Je snijdt de onderkant eraf en de bovenkant ook. Het is wel raadzaam om ze te wassen.
Van nature heeft rabarber een zure smaak. Ik snij vervolgens de rabarber net zoals wortels in plakjes. Dan doe je ze in een pan met een klein laagje water. Zodra het water kookt zet je het vuur wat zachter. En doet er naar eigen smaak suiker bij in. Als de substantie op appelmoes lijkt is het klaar. Duurt ongeveer 45 minuten. Maar af en toe even proeven.
Doordat je suiker bij de rabarber toevoegt heft het de zure smaak op. En krijg je een goede balans in de smaak.
Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is groente, ik maak het bijv. met appels erdoor heen en kaneel en vind dat erg lekker...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is heel gezond! en als je een gewassen rabarber eet en dat dopt in kristalsuiker is het heerlijk om zo rauw te eten .