Welke kruiden en specerijen horen volgens jou in het keukenkastje?

Dit is uiteraard voor iedereen anders. Maar ik weet het zelf niet zo goed wat de basis is. En ik kook verschillende gerechten uit allerlei keukens (o.a. Aziatisch, Italiaans).

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De absolute basis: Zwartepeperkorrels (voor in de molen, en in sommige gerechten (bijvoorbeeld soepen) gekneusd te gebruiken. Zwartepeperpoeder is géén alternatief! Zeezout en keukenzout. Zeezout uit de molen (of als alternatief zeezoutvlokken die je tussen je vingers verkruimeld) voor als je ergens zout óp doet en voor in gerechten met een subtiele smaak, gewoon keukenzout voor als je het gebruikt ín een gerecht met een wat sterkere smaak. Voor de Aziatische keuken: chilipoeder gedroogde chili's vijfkruidenpoeder vetsin djinten kurkuma kaneel (poeder en stokjes) kruidnagelen een goede kerrie/currymix Sereh (halen uit de diepvries bij de toko, dan hou je altijd wat op voorraad) Altijd een potje currypasta op voorraad houden. Zelf heb ik altijd een groene en een gele variant. Voor de Mediterrane keuken: safraan (*klein* beetje, een beetje prijzig om vaak te gebruiken en sowieso alleen lekker in gerechten met verder een milde smaak) tijm rozemarijn salie Wat gemakkelijke mixen zoals Italiaanse kruiden en Provençaalse kruiden Altijd een potje pesto op voorraad hebben. Buiten pesto gebruik ik basilicum alleen vers, basilicum uit een potje heeft een totaal andere smaak. Voor couscous en andere Noorafrikaanse gerechten ook wat couscouskruiden van de Turk en wederom komijn. Voor algemeen gebruik: cayennepeper paprikapoeder Verse nootmuskaat (nee, poeder is géén alternatief) Bouillonblokjes (geen kruid of specerij, wel verdomd handig) paar blikjes tomatenpuree En natuurlijk altijd vers in huis hebben: knoflook en uien. Al was het maar voor zo'n weekendmiddag als je nog geen boodschappen hebt gedaan: samen met een bouillonblokje en wat gekneusde zwartepeperkorrels genoeg voor een fantastische uiensoep waar geen soep uit een blikje ooit aan kan tippen.

Voor mij: - Peper (verse uit de molen) - Zout (zeezout uit de molen) - Chili (uit de molen) - Paprika poeder - Kerrie poeder - Vleeskruiden - Italiaanse kruiden - Basilicum - Kaneel

En dat vraag je aan iemand wiens hobby koken is? Heb je even.. Zout -zeezout -selderijzout verse peper- rode peper- zwarte peper - knoflook peper Cajennepeper paprikapoeder pittig - paprikapoeder zoet Kruidnagels Mozzerellakruiden Tomaat/mozerellazout basilicum-thym-rozemarijn italiaanse kruiden dille bieslook-peterselie Kerrie mild-kerrie pittig tabasco Djinten - kentjur - sereh dragon salie foeli bonenkruid steranijs mosterdzaad venkelpoeder 2 soorten kaneel In de vriezer : pandanblad -verse gember- pete bonen- salam blad- en als laatste djeroet poeroet..! Mààr..dan kook ik ook wel heel graag :-))

Zout en Peper zijn het belangrijkste de rest moet je zuinig gebruiken. De enigste die nog een beetje in de beurt komt is knoflook. En nee deze vraag is geen wedstrijd wie het meeste kruiden kent.

De kruiden die ik het meeste gebruik zijn peper, zout, knoflook en paprikapoeder. Daarnaast zijn er natuurlijk nog heel veel kruiden zoals hierboven beschreven, maar die zijn niet "noodzakelijk" Wel leuk om te expirimenteren en je eigen smaak te ontdekken!

De basis: (zee)zout peper (liefst uit de molen) kaneel (erg lekker in gehakt) kerriepoeder paprikapoeder bonenkruid nootmuskaat (vers is veel lekkerder!) kruidnagelen laurierblad (lekker in stoofgerechten en sauzen) Aziatische keuken: vijfkruidenpoeder steranijs kurkuma chilipoeder djinten sereh Mediteraanse keuken: provencaalse kruiden oregano rozemarijn basilicum thijm Handig: vlees- en kipkruiden knoflookpoeder Komijn en koriander gebruik ik ook veel, maar vooral bij gerechten uit het Midden-Oosten. Als hobbykok heb ik nog veel meer kruiden staan en maak ik zelf allerlei mixen. Maar met bovenstaande heb je toch echt een goede basis in huis waar je alle kanten mee op kan.

peper kerrie paprikapoeder Italiaanse kruiden mix knoflookpoeder (verse is lekkerder maar ja) verse peterselie + bieslook+ oregano voor de aziatische keuken djahé 7 kruidenmix ik heb een kookgek in huis dus wij hebben 2 laatjes vol kruiden!!

Voor mij: Peper, zout Paprikapoeder Kaneel Italiaanse kruiden Knoflookpoeder, gedroogde verse knoflook Zeezout Kerrie Ketjap Maggie Bouillonblokjes

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100