Welke kruiden en specerijen horen volgens jou in het keukenkastje?

Dit is uiteraard voor iedereen anders. Maar ik weet het zelf niet zo goed wat de basis is. En ik kook verschillende gerechten uit allerlei keukens (o.a. Aziatisch, Italiaans).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
2.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is dit weer een chatvraag?? mods help me ff want ik weet het niet meer, wat WEL en wat NIET een chatvraag is........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, dat is niet echt mijn bedoeling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
snap ik maar ik bespaar je alvast het gedoe rondom je vraag die eventueel weggehaald wordt..mods vinden de ene wel en de andere geen chatvraag deze vragen halen zij graag weg en.....tsja..........wat er met deze vraag gaat gebeuren ik ben benieuwd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We zullen zien, dit is mijn eerste vraag hier.. dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@naatje
Ik krijg het gevoel dat je iets dwarszit, maar ik kan er m'n vinger niet op leggen ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ melissa....doe meer je best ;-)

Het beste antwoord

De absolute basis:

Zwartepeperkorrels (voor in de molen, en in sommige gerechten (bijvoorbeeld soepen) gekneusd te gebruiken. Zwartepeperpoeder is géén alternatief!
Zeezout en keukenzout. Zeezout uit de molen (of als alternatief zeezoutvlokken die je tussen je vingers verkruimeld) voor als je ergens zout óp doet en voor in gerechten met een subtiele smaak, gewoon keukenzout voor als je het gebruikt ín een gerecht met een wat sterkere smaak.

Voor de Aziatische keuken:
chilipoeder
gedroogde chili's
vijfkruidenpoeder
vetsin
djinten
kurkuma
kaneel (poeder en stokjes)
kruidnagelen
een goede kerrie/currymix
Sereh (halen uit de diepvries bij de toko, dan hou je altijd wat op voorraad)
Altijd een potje currypasta op voorraad houden. Zelf heb ik altijd een groene en een gele variant.

Voor de Mediterrane keuken:
safraan (*klein* beetje, een beetje prijzig om vaak te gebruiken en sowieso alleen lekker in gerechten met verder een milde smaak)
tijm
rozemarijn
salie
Wat gemakkelijke mixen zoals Italiaanse kruiden en Provençaalse kruiden
Altijd een potje pesto op voorraad hebben. Buiten pesto gebruik ik basilicum alleen vers, basilicum uit een potje heeft een totaal andere smaak.
Voor couscous en andere Noorafrikaanse gerechten ook wat couscouskruiden van de Turk en wederom komijn.

Voor algemeen gebruik:
cayennepeper
paprikapoeder
Verse nootmuskaat (nee, poeder is géén alternatief)
Bouillonblokjes (geen kruid of specerij, wel verdomd handig)
paar blikjes tomatenpuree

En natuurlijk altijd vers in huis hebben: knoflook en uien. Al was het maar voor zo'n weekendmiddag als je nog geen boodschappen hebt gedaan: samen met een bouillonblokje en wat gekneusde zwartepeperkorrels genoeg voor een fantastische uiensoep waar geen soep uit een blikje ooit aan kan tippen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zondag
14 jaar geleden
Wat is dat nou? Zo'n uitgebreide lijst, maar er staat niet eens bonenkruid op. Foei toch!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
YES.....daar houd ik nou van...ZOVEEL kruiden van mij +1

Andere antwoorden (7)

Voor mij:
- Peper (verse uit de molen)
- Zout (zeezout uit de molen)
- Chili (uit de molen)
- Paprika poeder
- Kerrie poeder
- Vleeskruiden
- Italiaanse kruiden
- Basilicum
- Kaneel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En dat vraag je aan iemand wiens hobby koken is?
Heb je even..

Zout -zeezout -selderijzout
verse peper- rode peper- zwarte peper - knoflook peper
Cajennepeper
paprikapoeder pittig - paprikapoeder zoet
Kruidnagels
Mozzerellakruiden
Tomaat/mozerellazout
basilicum-thym-rozemarijn
italiaanse kruiden
dille
bieslook-peterselie
Kerrie mild-kerrie pittig
tabasco
Djinten - kentjur - sereh
dragon
salie
foeli
bonenkruid
steranijs
mosterdzaad
venkelpoeder
2 soorten kaneel
In de vriezer : pandanblad -verse gember- pete bonen-
salam blad- en als laatste djeroet poeroet..!

Mààr..dan kook ik ook wel heel graag :-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kook ook graag, maar dat heb ik toch niet allemaal zo staan ..
zondag
14 jaar geleden
Is dat alleen je basisassortimentOf heb je ook nog een voorraadje kruiden voor speciale gerechten?;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou...ik denk dat ik hier een heel end mee kom ^^
Ik weet het is van de gekke als je in mijn keukenkastje kijk..
Maar ik kook nou eenmaal graag en tja dan heb je toch het een en ander nodig.
Vooral de indische keuken al (mijn favoriet), die vraagt om heel andere kruiden..
Zout en Peper zijn het belangrijkste de rest moet je zuinig gebruiken. De enigste die nog een beetje in de beurt komt is knoflook.

En nee deze vraag is geen wedstrijd wie het meeste kruiden kent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kruiden die ik het meeste gebruik zijn peper, zout, knoflook en paprikapoeder.

Daarnaast zijn er natuurlijk nog heel veel kruiden zoals hierboven beschreven, maar die zijn niet "noodzakelijk"
Wel leuk om te expirimenteren en je eigen smaak te ontdekken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De basis:
(zee)zout
peper (liefst uit de molen)
kaneel (erg lekker in gehakt)
kerriepoeder
paprikapoeder
bonenkruid
nootmuskaat (vers is veel lekkerder!)
kruidnagelen
laurierblad (lekker in stoofgerechten en sauzen)

Aziatische keuken:
vijfkruidenpoeder
steranijs
kurkuma
chilipoeder
djinten
sereh

Mediteraanse keuken:
provencaalse kruiden
oregano
rozemarijn
basilicum
thijm

Handig:
vlees- en kipkruiden
knoflookpoeder

Komijn en koriander gebruik ik ook veel, maar vooral bij gerechten uit het Midden-Oosten. Als hobbykok heb ik nog veel meer kruiden staan en maak ik zelf allerlei mixen. Maar met bovenstaande heb je toch echt een goede basis in huis waar je alle kanten mee op kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gehakt met kaneel? Klinkt bijzonder, heb ik nog nooit van gehoord.
Heb je daar een recept van of is het gewoon gehakt me kaneel aanmaken en bakken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@C4th
Een theelepel kaneel door de gehaktballen bijvoorbeeld, maken ze extra lekker. Ook erg lekker als je bijvoorbeeld courgettes vult met een gehaktmengsel. Ik doe standaard kaneel door gehakt, naast nootmuskaat en wat kruidnagelpoeder. Gesnipperd uitje, knoflookteentje.. erg lekker :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mmm... dat ga ik binnenkort maar eens uitproberen dan denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jammie..dat ga ik ook eens uitproberen.
Bedankt voor deze tip marita. +1 van mij ;)
peper kerrie paprikapoeder Italiaanse kruiden mix
knoflookpoeder (verse is lekkerder maar ja) verse peterselie + bieslook+ oregano
voor de aziatische keuken djahé 7 kruidenmix

ik heb een kookgek in huis dus wij hebben 2 laatjes vol kruiden!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij:
Peper, zout
Paprikapoeder
Kaneel
Italiaanse kruiden
Knoflookpoeder, gedroogde verse knoflook
Zeezout
Kerrie
Ketjap
Maggie
Bouillonblokjes