Wat is goedkoper?

Ik ben graag milieubewust maar vooral kostenbewust bezig.
Zojuist heb ik pasta gekookt (Ja met Rio Mare) en was ik weer eens op z`n Moppie1982 manier bezig...

Ik kook eerst de water in de waterkoker, alvorens het in de pan bij de pasta gaat. Ik denk namelijk dat dit kostenbewuster is dan (koud)water meteen in de kookpan te doen en hierin te verhitten naar het "kookpunt".

Of is dat dan toch goedkoper???
(ivm energieverbruik gas/electra)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken

Het beste antwoord

De verschillende bronnen die ik er over kan vinden, geven aan dat water koken in de waterkoker ongeveer even veel kost als op de gasvlam, er van uitgaande dat je op de gasvlam netjes het deksel op de pan legt.

Wat betreft het verbruik van fossiele brandstof, denk ik dat je met het koken op gas altijd voordeliger uit bent, omdat de energie uit elektra indirect ook gemaakt is door het verbranden van gas, olie of kolen. Door de tussenstappen bij het produceren van elektriciteit gaat er een boel energie verloren. Tenzij je natuurlijk groene stroom afneemt, dan worden er geen fossiele brandstoffen gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens mij is dit v.w.b. energieverbruik 'vestzak-broekzak'...!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou ook kunnen beginnen met heet water uit geiser of boiler en dat verder verhitten in de waterkoker of in de pan.
Ik denk dat al die verschillende manieren niet zo veel uit maken in prijs. De ene manier is wel weer arbeidsintensiever dan de andere manier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit de geiser is vaak minder milieubewust, omdat je dan ook een deel koud water laat weglopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dames,jullie hebben beide gelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kalk hebben we allemaal nodig,dus das weer mooi meegenomen.