Welk zout is zouter keukenzout of zeezout? Of is er geen verschil?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
4.6K

Antwoorden (6)

Keukenzout is natriumchloride.
Zeezout bestaat uit meerdere zouten: magnesiumchloride, magnesiumbromide, natriumsulfaat en óók natriumchloride.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zeezout bevat ook calciumchloride.

Toegevoegd na 17 minuten:
Met zeezout bedoel ik zout uit de zee. Als je zeezout koopt hoeft het niet per se uit de zee te komen en het hoeft ook niet per se al die zouten te bevatten. Zeezout is geen beschermde term.

Toegevoegd na 34 minuten:
Er schijnt wel een verschil in smaak te zijn. Maar of je een van de twee zouter mag noemen? Maar het ligt er ook aan waar het zout vandaan komt. Zout uit de dodezee heeft veel minder natriumchloride dan normaal maar wel meer kaliumchloride en magnesiumchloride. Het zeezout met de breedste samenstelling aan mineralen is het diepzee zeezout uit Hawaii. Behalve dat het erg gezond is, heeft het een bijzonder aangename smaak, naar schijnt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is geen verschil, zout is zout (natriumchloride). Keukenzout wordt onder andere gemaakt uit zeezout. Dat wordt dan gezuiverd en er wordt een heel klein beetje jodium toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Utrecht
13 jaar geleden
Het meeste Nederlandse keukenzout komt uit ondergrondse zoutlagen, niet uit de zee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En hoe denk je dat die zoutlagen ontstaan zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist, Hippo! Ik zeg in mijn antwoord niet voor niks 'onder andere'. Het Nederlandse keukenzout wordt inderdaad gewonnen uit ondergronds 'steenzout', maar dat zijn zoutresten die in het Boven-Perm ingedampt zijn in een mariene omgeving en zout kan wel metamorf zijn, maar dat verandert niks aan de samenstelling. Zo genoeg geo-babble er bij? Koekje er bij?
Bron: Henk Berendsen, moge hij rusten in vrede.
http://www.geologievannederland.nl/ondergrond/afzettingen-en-delfstoffen/steenzout
Het is allemaal hetzelfde. Geloof niet in zeezout, dit komt niet uit de zee, maar gewoon uit gebergte. Omdat er 5 miljoen jaar geleden zee was, mag dit zeezout worden genoemd. Echt waar, was bij KVW van de RVU op Ned3.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze zijn even zout
ons zout is ook uit de zee gekomen alleen heel lang geleden
Zeezout dat nu gewonnen wordt zal zelfs eerder verontreinigd kunnen zijn omdat we lange tijd in de 20e eeuw de zee als afvalreservoir hebben gebruikt
Denk aan lozingen bij kernafvalverwerkingsfabrieken, stoten van zuren die bij de productie van titaanoxide vrij kwamen
Ook mulieurampen hebben daar toebijgedragen
Er is dus geen verschil tussen zout dat in Twente uit de grond wordt gehaald en zout dat in zoutpannen door verdamping van water wordt gewonnen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Utrecht
13 jaar geleden
Het is hoe je zout definieert: keukenzout bestaat volledig uit natriumchloride. Zeezout bevat ook andere zouten (zoals al genoemd). In die zin bevat keukenzout meer zout (zuiver NaCl).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeezout wordt nog steeds op veel plekken in de wereld (waaronder Frankrijk) gewonnen en is absoluut NIET zeer verontreinigd.
Zeezout dat je in de supermarkt koopt is eigenlijk gewoon geraffineerd tafelzout in grotere kristallen.
Natuurvoedingswinkels en toko's verkopen echt zeezout en wel Himalayazout of een goede kwaliteit grijs zeezout, want die moet je hebben wil je het profijt hebben van de vele mineralen die alleen hierin zitten.
Proeven doe je het niet echt, want voor ons is zout nu eenmaal zout.
Het heeft echter wel betere eigenschappen voor je lichaam vanwege de meer natuurlijke mineralen die echt zeezout nog bevat en 'schoongemaakt' tafelzout niet.
amc
13 jaar geleden
Het zijn uw smaakpapillen die uitmaken wat zouter is. Wanneer u bijvoorbeeld een beetje zout op een gekookt eitje doet, kan het lekker zijn. Maar gooit u dezelfde hoeveelheid zout op een (ik zal maar zeggen) stukje fruit dan is het ZOUT. Zeezout wordt wel degelijk anders gewonnen dan keukenzout, het is de vraag niet, maar om even uit te leggen dat er een verschil is zonder in moeilijke details te treden, wil ik het even kwijt.

Keukenzout bestaat hoofdzakelijk uit natriumchloride.

Zeezout daartegen heeft buiten natriumchloride ook nog magnesiumchloride, natriumsulfaat, calciumchloride en magnesiumbromide. De laatste vier dan wel in kleine hoeveelheden in verhouding met natriumchloride, maar door deze samenstelling geeft het toch een andere smaak dan keukenzout. En nu ligt er maar aan wat vind u lekkerder. Denk even terug aan het eitje en stukje fruit.

Ik persoonlijk gebruik graag Middellandse zee zeezout op bijvoorbeeld rauwkost-, wok- en salade-groente(n), het geeft net dat iets andere smaak. Gooi ik er iets meer zout op doordat het niet 100% natriumchloride is, zal het ook net zo zout zijn.

M.v.g.,
Gert B.