Hoe maak je thuis gyros?

Hoe maak ik thuis lekkere gyros, die dicht in de buurt komt van wat je in een restaurant krijgt. Dus niet die saaie reepjes uit de supermarkt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
6K

Antwoorden (3)

dit zijn de kruiden en kan je zelf vlees naar keuze doen

lamsvlees bijvoorbeeld

gyroskruiden:
4 tl zout
4 tl paparikapoeder
2 tl baslicum
2 tl oregano
2 tl peper
2 tl komijnpoeder
2 tl uienpoeder
1 tl thijm
1 tl knoflookpoeder
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoeveel vlees heb je hierbij nodig?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat zal voor een kilo vlees zijn schat ik
Koop een potje gyroskruiden (zijn kant en klaar te koop), soms hebben ze ook zakjes gyroskruidenmix.
Snijd hamlapjes in dunne reepjes en doe ze in een kom.
Strooi de kruidenmix eroverheen, doe er een scheut olijfolie bij en ik zelf doe er altijd ringen rode ui en reepjes rode paprika bij maar dat hoeft natuurlijk niet.
Kneed de olie en kruiden door het vlees met schone handen en dek de schaal af met folie. Laat alles nu lekker intrekken. Neem een anti-aanbakpan en bak nu snel een portie vlees bruin. Schep eruit met een schuimspaan en bak een tweede portie. Het gaat er nl. om dat je het droog en knapperig houdt. Doe je teveel vlees in de pan,
dan koelt alles te veel af en komt er teveel vocht vrij, het wordt dan weer te vet. Als alle porties gebakken zijn, doe dan alles weer in de pan en schep en warm alles goed door.
Zelf zet ik de schaal met vlees op tafel, samen met pittabroodjes of een Turks brood in stukken. Maak een schaal op met fijngesneden icebergsla, partjes tomaat of halve kerstomaatjes , plakjes komkommer en ringetjes rode ui. Maak van knoflooksaus Tzatziki door er geraspte komkommer en wat munt door te mengen en ik zet er nog zote chilisaus bij. Iedereen neemt dan wat hij wil op zijn broodje! Mijn mannen vinden het nog lekkerder dan bij de griek!

Toegevoegd na 5 uur:
Een goede combi als je zelf de kruiden wilt samenstellen;
koriander, paprikapoeder,kurkuma(geelwortel), oregano,
karwij, komijn, peterselie, bladselderie, chili, ui en peper/zout. Voor de liefhebber natuurlijk knoflook.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toppertje. +
Gyros.

Ingrediënten:

750 gram hamlapjes of filetlapjes, in reepjes
1 ui, heel fijn gehakt
5 tenen knoflook, fijngehakt of geraspt
6 el olijfolie (7 el als je ook gedroogde kruiden gebruikt)
2 tl zout
1 tl gemalen komijn
2 tl oregano
2 tl koriander
1 tl kaneel
2 tl tijm
zwarte peper uit de molen

Maak een marinade van 4 el (5 el als je gedroogde kruiden gebruikt) olijfolie, alle kruiden, de ui en de knoflook. Roer de vleesreepjes er door heen en laat de marinade (in de koelkast, goed afgedekt) minstens 2 uur intrekken.

Verhit in een koekenpan met anti-aanbaklaag 2 el olijfolie. Bak hierin de vleesreepjes incl de marinade mooi bruin en gaar.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://foodblogvannathalie.blogspot.com/2009/04/gyros.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
amc
11 jaar geleden
In de marinade zit al olijfolie en het is dus eigenlijk niet nodig om ook nog eens olie in de pan te doen. In een goede anti-aanbakpan kan je heel goed in een droge pan bakken als het vlees al bedekt is met olie. Maakt het vlees ook niet zo vet. :)
amc
11 jaar geleden
Heb je je niet vergist met kaneel???? Hoort er echt niet in en lijkt me ook niet lekker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kaneel???? Normale gyros hoort geen kaneel bij
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet het eens proberen, heerlijk!!