In welke voeding zit weinig eiwitten maar veel kcal?

Volgens het voedingscentrum.nl eet de gemiddelde nederlander en belg te veel eiwitten. De berekening hieromtrent is 0.8 x kg/lichaamsgewicht.Voor een man van 80 kg is dat:0.8x80 kg=64 gram eiwitten.Als je eet volgens de voedingsdriehoek dan krijgt een man van 71 jaar per dag 84 gram aan eiwitten binnen en dat is 20 gram te veel. Mijn vraag is dan ook: Hoe kan je de eiwitten verlagen en toch voldoende energie binnen krijgen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
9K
Ritsuka
10 jaar geleden
De meeste eten juist erg veel koolhydraten heb ik het idee.
Brood, koekjes, aardappelen, etc.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eiwitten is niet eens zo slecht volgensmij. We eten inderdaad teveel slechte vetten en koolhydraten.

Antwoorden (5)

Als je op zoek bent naar meer kcal eten, dan moet je het zoeken in de vetten.
Roomboter, volle melkproducten, avocado, noten etc.
Als je daar meer van eet, eet je. Vaak vanzelf minder koolhydraten en eiwitten.

Maar je kunt niet zo snel teveel eiwitten eten hoor. Als je actief bezig bent, heb je ze nodig voor herstel en kun je prima 1,2-1,5 x kg/lichaamsgewicht eten.
Ritsuka
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Noten bevatten juist wel veel eiwitten. Die worden dan ook vaak als vleesvervangers gebruikt door vegetariers en veganisten. Ook zuivel is juist eiwitrijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Teveel eiwitten kan problemen geven aan de waarden Ureum bij de nierfunkties.De kankerstichting geeft bij ouderen max. 1 x kg/lichaamsgewicht maar dat wordt door het voedingscentrum niet over genomen. Als ik eet volgens de voedingsdriehoek krijg ik te veel eiwitten binnen en maar 1430 kcal aan energie terwijl ik ± 2200 kcal zou moeten halen.
Ritsuka
10 jaar geleden
Dan eet je niet volgens de voedingsdriehoek.
En uiteraard voldoende water drinken. De voedingsdriehoek is niet de beste manier om te eten, iedereen heeft andere behoeftes. Ik was ook even aan het proberen tot ik iets vond wat voor mij persoonlijk werkte.
Ritsuka
10 jaar geleden
Voedingscentrum iis ook niet volledig objectief trouwens, volgens mij hebben ze ook commerciële belangen.
Mensen boven de 65 hebben sowieso een verhoogde eiwitbehoefte, dus teveel eiwit kun je niet zo snel krijgen. Vaak eten ouderen juist te weinig eiwit, en krijgen hier door ondervoeding.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor voedsel met veel calorieen en weinig eiwit moet je kijken bij combinaties van koolhydraten en veel vet, zoals patat en chips. Of suikerrijke 'lege' calorieen, zoals frisdrank. Niet dat ik die dingen zou aanraden om veel te gaan eten...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn genoeg dingen te bedenken waar vet in zit, zoals patat, chips, noten en nog veel meer.
Persoonlijk zou ik iets meer naar de schijf van vijf kijken die ook bij dat zelfde voedingscentrum beschikbaar is.
Dan krijg je tenminste alle stoffen binnen in plaats van weer zo'n eenzijdig dieet te gaan doen...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens deze site zijn er geen duidelijke aanwijzingen dat veel eiwit schadelijk is voor gezonde volwassenen. (doorscrollen tot onderaan, daar staat dit vermeld)
Je verliest namelijk ook dagelijks eiwit in de vorm van aminozuren ( nagels, haren,huidschilfers, zweet, urine). Dit moet steeds worden aangevuld.
Alle cellen in ons lichaam bevatten eiwit en hebben het ook nodig. Weefsels zoals spieren, organen,het zenuwstelsel, de botten en het bloed is allemaal opgebouwd uit cellen en bevatten dus eiwitten. Ook bestaande cellen hebben steeds nieuw eiwit nodig, want ze worden dagelijks afgebroken en weer vernieuwd door het lichaam.
Eiwit is belangrijk voor zoveel processen die in het lichaam plaats vinden, je kan dan ook beter teveel aan eiwitten hebben dan teveel aan vet. De calorieën van vetten en suikers bijv. zetten zich vast in vetweefsel als er een deel niet verbrand wordt door het lichaam. (vetreserves)
Eiwit levert ook energie (4 kcal. per gram). het lichaam kan aminozuren uit eiwit in eten of uit de spieren omzetten in glucose. Dat gebeurt vooral als je lang niets gegeten hebt of heel weinig koolhydraten gegeten hebt. Dan beschik je namelijk over te weinig glucose. Dit gebeurt ook als je meer eiwit eet dan je lichaam nodig heeft.
De overtollige aminozuren worden dan voor een deel uitgeplast, en een deel wordt omgezet in energie.
Eiwitten eten heeft nog eens het voordeel dat je minder behoefte aan eten hebt omdat het namelijk goed verzadigt, je krijgt dan niet zo snel honger.
Dit gevaar ligt wél op de loer bij snelle kcal. Het eten van vet of suikers geeft niet snel een verzadigd gevoel, waardoor je sneller weer naar snelle calorieën grijpt, de nog niet verbrande kcal. zetten zich dan vast als vetweefsel.
Zo leidt bij vroeuwen bijv. het overschot van 20 kcal. per dag (de hoeveelheid van 1 suikerklontje)ertoe dat ze na een jaar een kilo zwaarder is.
amc