Wat kan ik doen met Tutti Frutti?

Het gedroogde fruit dus, niet de snoepjes. Kan ik het ook zo eten? In eten verwerken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
15.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lekker opvretten (gronings accent please)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Owwwwwww, ik ben ZO slecht in accenten...

Antwoorden (7)

Het wordt wel gebruikt als toetje. Dan moet je het koken, dan gaat het wellen en dan wordt het warm gegeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tutti Frutti moet ingeweekt worden om het lekker te vinden om te eten. Tuurlijk kan je het zo eten, het is immers gedroogd fruit, maar lekker is anders.
Je kunt er heerlijke colpote van maken bijv;

Doe de tutti frutti in een schaal.
Doe er 2 dl. sinaasappelsap, wat citroensap, 1 dl. witte wijn en 1 dl water bij. Dek af met plasticfolie of een dekel en laat, op kamertemperatuur, minstens 8 uur weken, meer mag ook.
Doe de geweekte tutti frutti in een pan samen met het vocht. Doe er 1 kaneelstokje, ½ theel. gemberpoeder en ietsje kruidnagelpoeder bij en breng het net niet aan de kook. Roer er honing naar smaak doorheen.
Houd de compote tegen de kook aan, dus meer bruisen dan pruttelen, en wel het fruit dan zo'n 20-30 min, tot het fruit zacht is.
Schep het fruit met de schuimspaan uit het vocht en doe het in een schaal. Bind het vocht met wat aangeroerde maizena. Blijf roeren tot het gebonden is, dit wordt snel dik. Giet de saus nu over het fruit.

Je kunt het warm eten of koud, net als appelcompote.

Toegevoegd na 14 minuten:
corr; colpote moet compote zijn.

Je kunt het ook na het weken in stukjes snijden en door het cakebeslag roeren als je cake bakt,
Je kunt het als vulling op pannekoeken doen,
Je kunt het weken in appelsap, van bladerdeeg bakjes maken of bladerdeegschelpen te nemen, creme fraichelaagje erin aangemaakt met wat custard en vanillesuiker en daarop de geweekte tutti frutti. dekseltje
bestrooid met poedersuiker erop als je van een plakje een bakje gemaakt hebt.
Je kunt het 15 min. wellen in heet water en samen met knoflook, chin. 5 kruidenpoeder en paneermeel kleingesneden door kippengehakt doen en er 1 kip mee vullen die je daarna in de oven bakt.
je kunt ook weken in thee en bij griesmeelpudding serveren,
Je kunt er zoveel mee doen, maar je moet hem altijd weken.
amc
13 jaar geleden
Ook lekker als een Oosters-getint bijgerechtje of toetje: 5-spice tutti frutti:

voor 6 personen:
500 gr tuttifrutti
2 dl vers sinaasappelsap
1 el citroensap
5 el heldere honing
1 dl rode wijn
1 dl water
zest van 1 sinaasappel
1 kaneelstokje
50 gr verse gember, geschild maar niet gesneden
½ Spaanse peper zonder zaad
1 el 5-spice (kruidenmix, te koop bij de toko of bij sommige supermarkten)
2 kruidnagels

Doe de tuttifrutti met het sinaasappelsap, citroensap, de honing, rode wijn en het water in een kom. Dek af en laat het fruit minimaal vier uur (nog beter: een hele nacht) in de ijskast wellen.

Doe de tuttifrutti met het vocht in een pan en voeg de zest, het kaneelstokje, de gember, 5 spice en de kruidnagels toe. Breng dit aan de kook, zet het vuur zacht en laat het 20 à 30 min zachtjes pruttelen.

Schep de tuttifrutti er met een schuimspaan uit en laat het vocht verder inkoken.

Schenk dit over het fruit en serveer warm of koud bij bijvoorbeeld kip, of gebruik de tuttifrutti voor de vulling van kalkoen
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt het zo eten, maar dan is het wel een beetje taaier dan wanneer je het eerst laat wellen.
Ik hou er wel van om wat te kauwen te hebben, dus ik eet het meestal zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik maak er wel eens een pittig gerechtje van.
De tutti frutti met een kwart gesnipperd spaans pepertje en wat zwarte peper in een pannetje doen met een glas port en een glas water, en op laag vuur zachtjes laten stoven. Halverwege het stoven een brokje pure chocolade erbij, en aan het einde nog een brokje choco.
Heerlijk bij wat eenvoudige rijst en wat ijsbergsla.
Ik denk dat dit ook heerlijk zal smaken bij een runderstoofpotje, of bij wild.
Ik hou van sterke en krachtige smaken, niet iedereen waardeert dit!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ inderdaad bijvoorbeeld bij rundvlees, geeft een milde zoete smaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Klinkt lekker!
Heb een lekker gerecht met courgette's en tutti frutti.

Courgette's in grote blokjes snijden, licht bakken met olijfolie, daarna een klein beetje water, aan de kook brengen tutti frutti erbij, laag pitje +/- 5 a 10 minuten)beetje zout en peper, samen met rijst..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hey, toevallig courgette meegenomen. Ga ik deze eerst proberen!
Als bijgerecht bij pittige vleesgerechten, met zelfgemaakte custard als toetjes (in dit geval kan het ook goed koud) ik gebruik het ook wanneer ik zuurkool uit de oven eet (römertopf) doe het er geweld en klein gesneden door de zuurkool megen.