Hoe is knoflook nu lekkerder: geperst of fijngesneden?

...en daarna meebakken met de uitjes

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
10.9K

Het beste antwoord

Het ligt eraan welke smaak je wilt. Fijngesneden krijg je een zachtere smaak, geperst een wat scherpere smaak.

Dat komt doordat de scherpte van de knoflook ontstaat bij het rauw fijnsnijden/hakken/persen. De celwanden gaan dan stuk, waardoor bepaalde stoffen met elkaar in aanraking komen en op elkaar reageren.

Veel mensen denken dan ook dat kleine stukjes knoflook te heftig zouden zijn in de mond (veel knoflook in één hap), terwijl in feite de smaak zachter is doordat er grotere stukken knoflook intact zijn gebleven. Het állerzachtst smaakt knoflook dan ook gepoft, als hele tenen. Wel echt knoflooksmaak, maar geen scherpte.

Persoonlijk geef ik vrijwel altijd de voorkeur aan fijngesneden boven geperst.

Overigens misschien een leuk weetje: de knoflookgeur die je achteraf verspreidt, heeft hier ook mee te maken. Van fijngesneden knoflook krijg je bij een gelijke hoeveelheid veel minder knoflookadem dan van geperste knoflook. Of anders gezegd: van fijngesneden knoflook kun je wat meer gebruiken zonder angst dat je de volgende dag stinkt dan van geperste knoflook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
top antwoord +1 :-)
Rieneke1
13 jaar geleden
nog een verdiend plusje er bij!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Mooi compleet antwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker een topantwoord. Ik zal mijn knoflookpers maar weggooien.

Andere antwoorden (8)

lekker fijnsnijden
dan blijft de smaak heerlijk
met persen haal je alleen het sap eruit en een beetje prut
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het perst wordt het geheel van wat je klaarmaakt egaal knoflokeriger, maar als je het fijnsnijdt heb je meer variatie in je gerecht per hap qua smaak. Dus het ligt er maar net aan hoe je het wilt hebben. Over smaak valt namelijk niet te twisten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe kleiner je de stukjes knoflook krijgt, hoe meer het zal doorsmaken.
13 jaar geleden
fijnsnijden, heel laten (verse knoflook) of pletten. Nooit persen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een knoflooksausje wilt maken dan kun je het persen. Maar wil je het in een gerecht meebakken, dan is het aan te raden te pletten en/of fijn te snijden. Knoflook kan snel aanbranden als je het te fijn perst en verbrande knoflook is heel heftig van smaak.

Wil je het in een sausje laten meesudderen, dan in grove stukjes snijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lekker snipperen! De smaak komt het beste ten goede als je het aan het einde toevoegt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fijnsnijden! of raspen door een kaasschaaf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fijnsnijden, nadat je eerst het groene hart eruit hebt verwijderd. Als je knoflook meebakt zonder dit te doen, wordt de smaak bitter.