waarom vind ik eten gemaakt met losse kruiden smaakloos en pakjes en zakjes niet?

hoi,

ik heb altijd gekookt met pakjes en zakjes, de laatste tijd heb ik geprobeerd veel dingen te maken zonder pakjes en zakjes maar gewoon met eigen kruiden. ik had hiervan verwacht dat het lekkerder zou smaken. mijn beleving is het tegenovergestelde! ik vind alles wat ik zelf geprobeerd heb te maken smaakloos en saai in vergelijking met als ik hetzelfde maak met een zakje. en ik heb al veel dingen geprobeerd. ik heb ook geprobeerd om meer zout te gebruiken maar dat is het ook niet, bovendien wil ik gezond eten, en is dat eigenlijk de hoofdreden dat ik zelf wik koken zonder pakjes.
aan zout ligt het dus niet, waaraan dan wel?

alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Koken
4.1K
Ritsuka
4 jaar geleden
Wat voor recepten volg je? Mogelijk moet je nog leren met kruiden enzo te werken.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De industrie heeft je smaak verpest, komt vaak voor. Maakte vroeger zelf milkshakes voor m'n kinderen met vers fruit er in tot ze een keer McDonalds milkshake proefden toen was die van mij niet meer lekker genoeg.

Antwoorden (2)

Het zullen als het niet om zout gaat dan smaakversterkers zijn. Kijk maar eens bij de ingrediënten op de verpakkingen of er bijvoorbeeld gistextract, E-621, mononatriumglutamaat, ve-tsin of MSG op staat.

Bij jouw eigen kruidenmix ontbreekt de smaak 'umami'. Daar ben je door de smaakversterkers aan gewend geraakt. Je kunt deze vijfde smaak zelf creëren door een een umamirijk ingrediënt aan je gerecht toe te voegen. Bijvoorbeeld gebakken ui of knoflook, gedroogd zeewier, gedroogde paddenstoelen, tomaat, spinazie, gember.
Amadea
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ zeer goed antwoord. 1 aanvulling (kleintje). Vaak zit er ook heel veel suiker in pakjes en zakjes. Bijvoorbeeld op basis van tomaat. Doe eens bijvoorbeeld wat honing in een tomatensaus. Echt veel lekkerder.
Utrecht
4 jaar geleden
De kruidenmix in een zakje is vaak wat complexer dan de -paar- losse kruiden die je zelf toevoegt. Dus meer verschillende soorten kruiden/specerijen en in een uitgezochte dosering. Daarnaast inderdaad vaak ook wat extracten (bouillon/kruiden/glutamaat) en suikers.
Honing kan lekker zijn maar is evenzogoed suiker...
Dit komt omdat je gewend bent geraakt aan 'bewerkte kruiden/specerijen' waaraan vooral smaakVERSTERKERS zijn toegevoegd. Het woord zegt het al. Bewerkte kruiden zijn echter een stuk ongezonder dan de pure, liefst biologische kruiden.

Vrijwel alle gewone losse kruiden en specerijen bevatten geen toevoegingen, maar ook hier moet je altijd even etiketten lezen, want in sommige gevallen wordt zout toegevoegd. Alle kruiden en specerijen zijn, tenzij anders vermeld, genetisch gemanipuleerd en bespoten. Sommige kruiden en specerijen bevatten vrij veel pesticiden en andere bestrijdingsmiddelen, bijvoorbeeld kaneel en peper. Indien je de kruiden van Jonnie Boer neemt heb je te maken met biologische kruiden.... dit geldt uiteraard ook voor de kruiden die je in de natuurwinkel koopt. Het kost een fractie meer, maar het is beter voor je gezondheid en dat is ook wat waard toch?

Het is ook een feit dat de specerijen/kruiden uit een potje steeds meer aan smaak verliezen naarmate ze ouder worden. Daarom is het beter om bijv. de nootmuskaatnoot vers te raspen, verse gemberwortel te raspen i.p.v. een potje djahé of gemberpoeder te nemen en peperkorrels te malen en niet te strooien als poeder. Vers geperste/gehakte knoflook, ook al is het van een gedroogde teen, heeft ook al een heel andere smaak dan die uit een potje... probeer het verschil maar eens! De vanille uit een stokje heeft ook veel meer smaak dan een extract en smaakt meteen ook heel anders. Dit geldt uiteraard ook voor de verse tuinkruiden. Probeer maar eens vers gehakte bieslook, peterselie enz. tegenover de gedroogde... een gigantisch smaakverschil. Eigenlijk is de enige uitschieter rozemarijn... die smaakt zowel gedroogd al vers hetzelfde en blijft lang zijn smaak houden.

Het is even wennen in het begin omdat je smaakpapillen zich moeten aanpassen aan de minder sterke smaken, maar eenmaal gewend ga je de pure smaken vanzelf waarderen.
amc