Wie kan me helpen aan een Marokkaans recept?

Ik heb een keer een (ik denk bladerdeeg) hapje gekregen van een Marokkaanse vrouw, het was iets typisch Marokkaans.
Het bladerdeeg was gevuld met o.a. kip en het zag een beetje gelig van binnen. Het hapje had een driehoekige vorm en ze had het gefrituurd. Het had een heeel typische smaak (het is al lang geleden dus moeilijk uit te leggen).

Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Heel hartelijk dank :)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
1.3K
Ritsuka
10 jaar geleden
kerrie?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het kan best zijn dat er kerrie bij heeft gezeten, maar de smaak was complexer dan alleen kerrie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
waren het Momo's misschien?

Antwoorden (2)

Wellicht bedoel je Briwat gevuld met kip (driehoekjes)

Ingrediënten:
1 kip
1 kg uien
5 stengels koriander
5 stengels peterselie
1/2 citroen
1/2 tl zout
1/2 tl peper
1/2 tl saffraan
1 tl gemberpoeder
1 tl kurkuma
2 el zonnebloemolie
2/3 eieren
200 g rozijnen
1 pak filodeeg
100 kg boter

Bereiding:

1. Marineer de kip met alle kruiden (peper, zout, gemberpoeder, kurkuma, saffraan) en een beetje olie.

2. Doe de kip vervolgens in de pan met een scheutje olie.

3. Laat de kip ongeveer 10 minuten bakken en gedurende 10 minuten snijd je de uien in kleine stukjes en voeg je deze er aan toe.

4. Snijd vervolgens koriander en peterselie in kleine stukjes en voeg dit er ook aan toe.

Laat de kip tussen de uien etc. goed sudderen totdat het geheel ook goed gemengd is.

5. Pak de halve citroen en knijp boven de pan de citroen uit zodat er ook wat citroen sap in komt.

6. Vervolgens voeg je er een liter of anderhalf liter water aan toe en doe je de deksel op de pan en laat je de kip koken.

Na ongeveer driekwartier of uur is de kip klaar.

Haal alleen de kip vervolgens uit de pan en laat deze afkoelen.

7. In het mengsel wat in de pan blijft liggen wat ook nog steeds op het vuur staat, voeg je de rozijnen toe en als je ook wil (maar niet per se noodzakelijk is) breek je 2/3 eieren en voeg je die ook aan het mengsel toe.

8. Zodra je de eieren in de pan hebt gedaan, moet je heel goed blijven roeren.

Laat dit ongeveer een kwartier op het vuur en dan is het mengsel klaar.

9. De afgekoelde kip ga je helemaal uit elkaar halen en in kleine stukjes in een schaal verdelen.

Vervolgens neem je een aantal lepels uit het mengsel wat nog in de pan zit en voeg je dit aan de kip toe voor de smaak.

10. Vervolgens pak je de filodeeg en snijd je het deeg van boven naar onder in kolommen van ongeveer 12cm.

Dek het filodeeg goed af met een theedoek.

Vervolgens ga je langzaamaan 1 voor 1 een filodeegvel vullen met het kipmengsel.

11. Je vouwt de filodeegvel van rechtsonder naar linksboven en vouwt vervolgens weer door naar rechtsboven totdat je het gehele deeg gebruikt hebt.

12. Als het goed is moet je dan een driehoekvorm hebben.

Deze besmeer je met boter en doe je vervolgens in een voorverwarmde oven en bak je op 180 graden.
Het wordt niet gefrituurd!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
plusje. klinkt lekker trouwens, ga dit eens maken
Dit is een eenvoudig receptje :
boter (of olie) verwarmen in de pan, 350 gr gehakte ajuin, 250gr kippengehakt (of blokjes kip) al roerend toevoegen en dan volgende ingredienten : 2 lps gehakte peterselie, 1 koffielp gehakte koriander, 2 laurierblaadjes, 1/2 lpl paprikapoeder,
1/4 lpl gemberpoeder, 1 prei, snuifje ras-el-hanout, half koffielpl harissa.
Laten indikken en saus verdelen over halve brickvellen die geplooid worden in driehoekjes.
Bakken in oven 200° - 15 à 20'
Smakelijk !