Varkenshaasje, hoe lekker klaar te maken?

Ik heb room, champignons en de meest gebruikelijke kruiden en specerijen in huis

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
2.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan nog maar even gauw varkenshaasjes halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed idee! :-)

Het beste antwoord

De smaak van varkenshaasjes wordt meestal (jammergenoeg) bepaald door sausjes die daarbij geserveerd worden. Het vlees 'n uur of 2-3 in de marinade geeft echter veel meerwaarde! Marineren in bijvoorbeeld wat sojasaus, honing, paar teentjes knoflook en een paar verse pepers, doet wonderen.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Uitgeprobeerd en zeer goed ontvangen:

Ingrediënten voor 4 personen

4 kleine of 3 grote varkenshaasjes
250 gr champignons in plakjes
75 gr fijngesneden ui
olijfolie om in te bakken
knoflook, ca 1 teen uit de knoflook pers
200 ml room
cognac
wat verse salie en tijm
verse peterselie
peper en zout uit de molen
zoete rode chilisaus
gemberpoeder

Bereidingswijze
Verhit de olie in een hapjespan en fruit de uien daarin aan. Haal ze uit de pan en bak de varkenshaasjes in 10
minuten rondom bruin. Doe er de laatste paar minuten de knoflook bij.

Haal de haasjes uit de pan en leg ze in aluminiumfolie verpakt weg om even te rusten.
Doe de uien terug in de pan en bak de champignons snel bruin. Ris de blaadjes van een takje verse tijm en scheur een paar blaadjes salie fijn.
Doe een stevige scheut cognac in de pan. Als die is uitgebruisd mag de room erbij. Laat deze suas even goed inkoken
en snijd ondertussen de varkenshaas in plakjes. Maak de saus dan op smaak met zout en peper uit de molen, wat gemberpoeder,
wat zoete rode chilisaus en nog een stevige scheut cognac.

Leg nu de plakjes vlees -per haasje- terug in de saus en laat ze met de deksel op de pan hierin even nagaren. Doe op het laatst lekker
wat verse perterselie door de saus.

Serveertips
Serveren met verse tagliatelli.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga ik zeker een keer proberen. Dank!
Stel dat het voor bezoek is (dan kun je meer voorbereiden en dan gezellig met je bezoek borrelen en eventueel een soep of salade vooraf mee eten):
Begin ruim op tijd (tot enkele uren van tevoren) laat het varkenshaasje uit de verpakking even op een plank of bord rusten. Verhit ondertussen een koekenpan of braadpan en laat wat bakproduct, olie, boter, margarine of een combinatie van enkele van deze vetten in de pan heet worden. Bestrooi de varkenshaas met wat peper en zout naar smaak en braad het in het hete bakvet rondom mooi bruin. Het hoeft alleen een mooie kleur te hebben, maar nog niet gaar te worden!
Haal het uit de pan en leg op een metalen ovenschaaltje.
Snijd de champignons in plakjes en bak deze in hetzelfde vet. Als je het in huis hebt, kun je er ook een gesnipperd uitje bij fruiten. Voeg dan wat room toe (ongeveer een kwart deciliter per persoon) en laat het een beetje inkoken. Wil je een dikkere saus, dan kun je het binden met bv. maïzena (als je niet weet hoe dat moet: stel je vraag op: Goeie vraag!) (anders wordt m'n antwoord te lang).
Breng de saus op smaak met zout en peper of met een beetje van een verkruimeld (kippen-)bouillonblokje.
Je kunt er nog kruiden bij doen, maar dat hoeft niet.
Draai het vuur uit als de saus klaar is.
Bereid eventueel andere gerechten voor (schil de aardappels, maak de groente schoon), zodat je niets meer hoeft te doen dan alles warm en gaar te maken.
Als je gasten gearriveerd zijn, schenk een glaasje in en verwarm de oven voor op 130 graden. Zorg dat je een pan of fluitketel met kokend water klaar hebt staan (zet alvast zachtjes op het vuur).
Tegen de tijd dat je aan het hoofdgerecht toe bent (ongeveer vijftien minuten van tevoren), giet je het kokende water op de aardappels met wat zout, zet het metalen ovenschaaltje met het vlees in de oven, giet kokend water op de groente met wat zout en zet de saus op een klein opwarm vuurtje. Je kunt ook je borden in de oven zetten (als ze er tegen kunnen), het is super als je warme borden hebt!
Ga nog even bij je gasten zitten, na tien minuten zet je de oven uit, giet de groente af en daarna, als ze gaar zijn, de aardappels en schep de groente en de aardappels op de borden. Haal het vlees uit de oven, snijd het in dikke plakken en verdeel over de borden. Schep een beetje van de saus over het vlees.
Loop heel trots met de borden naar de gasten en eet smakelijk!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel apart. Moet ik later nog eens nalezen maar het klinkt niet slecht. De min begrijp ik niet.