Wie weet er een lekker recept voor zelf gemaakte aardbeienjam?

Ik heb aardbeien gekocht , suiker en citroensap voor de jam , zijn er nog meer ideeën wat ik nog meer door mijn zelf gemaakte jam kan doen?

Toegevoegd na 22 uur:
Ik heb het nu gemaakt maar het is erg dun snap er niks van is het een idee om er gelantine er aan toe te voegen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
1.2K

Het beste antwoord

Ik heb op het moment een potje geopend en dat is;
aardbei-frambozen-perzik jam. Heerlijk!

Wat ook lekker is om aardbeien te pureren, met geleisuiker mengen, schoongemaakte appels fijn te raspen , citroensap erdoor heen en dit door de aardbeien/suiker te roeren, hier confiture van te koken.
Verh; 1 kg. aardbeien/ 1 p. appels.

Apart maar wij vinden het lekker; aardbeien/ aalbessen ( in dezelfde verh. als boven) en kruiden met korianderkorrels en citroensap. Als alles klaar is nog wat fijngehakte korianderblaadjes erdoor scheppen, dan in glazen doen.

Ook dunne plakjes banaan kan je erdoor doen.
Zelf maak ik liever confiture want ik houd van stukjes fruit erin.

Toegevoegd na 20 minuten:
Het is trouwens ook lekker om 1 p. aardbeien en het sap van 1 citroen aan de kook te brengen, deksel erop en 10 min zachtjes laten koken. Af en toe roeren met een houten lepel en dan 1 p.( basterd) suiker erbij, weer laten koken, dan spelen met het vuur, het moet flink borrelen maar niet overkoken. Zo ½ uurtje laten doorkoken, af en toe doorroeren. Doe dan een paar takjes basilicum erbij (heel laten want je moet ze er later weer uithalen). Dan nog 15 min. koken of zolang tot het geheel stroperig wordt. Haal de basilicum eruit en vul in potten. Het duurt iets langer omdat er minder suiker ingaat en er in aardbeien niet zoveel pectine zit. Minder suiker geeft wel meer smaak, vind ik. De basilicum is er ook lekker in.

Toegevoegd na 16 uur:
Zag zojuist je toevoeging. Ik zou er geen gelatine bijdoen maar de koude jam in een pannetje doen en er een zakje geleipoeder door mengen. Dan weer opkoken, niet te lang want dan breekt het weer af, ong. 1 minuutje even pruttelen. Geleipoder ligt in de supermarkt bij de geleisuiker. Als je pectine ziet, kan je dat ook nemen. je zou ook geleisuiker kunnen gebruiken , maar dan wordt het wel zoeter of je hebt zowiezo al te weinig suiker genomen of te kort gekookt.De normale verhouding is 1 kg. fruit op 1 kg. geleisuiker.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Over smaak valt niet te twisten, dus ook niet te adviseren.
Een heel goede tip is wellicht om eens op www.smulweb.nl te kijken.
In mijn ervaring zijn alle recepten daarop ontzettend goed.
Degenen die recepten plaatsen zijn allemaal liefhebbers van lekkere dingen en hebben ook de behoefte om die passie te delen en goede recepten door te geven.
Zeer de moeite waard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Reactie op toevoeging van de vragensteller : Heb je wel geleisuiker gebruikt ?
Pannekoeken met aardbeijam
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met geleisuiker bevalt mij het best

Toegevoegd na 4 uur:
en half aardbei,half rabarber is heerlijk ,het zoet vermengd met zuur geeft een heerlijke jam. met geleisuiker klaargemaakt .succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan als extra ingrediënt rabarber gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het op deze manier maakt, is het echt heerlijk:

Ingrediënten
1 kg rijpe aardbeien (bij voorkeur niet te groot) *
sap van 1 citroen *
1 kg geleisuiker (of 500 gr geleisuiker speciaal) *
1 theel boter

Voorbereiding
Was de aardbeien, laat ze uitlekken en verwijder de kroontjes. Doe ze in een grote schaal, bedruppel ze met het citroensap en bestrooi ze met de suiker. Laat ze afgedekt met een doek een paar uur, maar liever nog een hele nacht, staan. Hierdoor wordt vocht aan de aardbeien onttrokken en blijven ze heel in de jam.

Bereidingswijze
Spoel de schone jampotten in heet water en laat ze omgekeerd op een schone theedoek uitlekken. Doe de aardbeien met het sap en de suiker in een grote pan met een dikke bodem en zet de pan op laag vuur. Roer af en toe tot de suiker is gesmolten. De jam mag nu nog niet koken. Roer er de boter door, om de schuimvorming te stoppen, draai het vuur hoog en breng de jam aan de kook. Zet de kookwekker op 4 minuten en laat de jam borrelend koken. Neem de pan van het vuur, schep er met een schuimspaan het eventueel gevormde schuim af en laat 10 minuten staan om te voorkomen dat de hele aardbeien in de pot naar boven komen. Schep de jam met een soeplepel in de hete potten en vul ze tot aan de rand. Schroef de deksels op de potten en laat afkoelen.

Serveertips
Zet om te testen of de jam voldoende gekookt is een schoteltje in de diepvries. Laat een lepel jam op het koude schoteltje lopen en kijk of de jam snel opstijft. Is dit niet het geval, laat dan nog een a twee minuten koken en herhaal de test. Plak er een etiketje op met het opschrift aardbeienjam en de datum. Bewaar op een donkere koele plaats. Jam die met geleisuiker speciaal wordt gemaakt, is korter houdbaar. Raadpleeg de verpakking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je jam krijgt een anere overzadigbare smaak als je de vruchten eerst door een passe-vite doet, maar de helft van de suiker bijvoegd en een teelepel citroen en PEC voor jam met weinig suiker. ik kan er hier niet genoeg van maken het wordt met de soeplepel gegeten