Kan je kwarktaart maken zonder een pak uit de supermarkt?

Ik zou graag een kwarktaart willen maken, maar dan zonder zo'n pak uit de supermarkt. Kan dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
2.6K

Het beste antwoord

Voor een kleine springvorm (22-23 cm) heb je nodig;

8 bastognekoeken en 50 gr. gesmolten boter (margarine)

Doe de koekjes in de keukenmachine en draai er kruimels van of doe ze in een grote plastic zak (of schone theedoek) en verkruimel ze fijn met de deegroller of glazen fles.
Doe ze in een kom en roer er de gesmolten boter door tot alles enigszins aan elkaar gaat plakken.
Leg een stuk bakpapier over de springvormbodem en klem de ring er zo omheen dat het papier ermee tussen klemt en de bodem zo bedekt is. Je kunt het papier dat rondom uitsteekt van de vorm afknippen.Spreid de koekkruimels erover uit en stamp ze goed aan met de voet van een wijnglas of de bolle kant van een lepel. Zet nu in de koelkast om vast te worden.

De kwarkmassa moet wel binding hebben en ik zag dat je geen gelatine wilt gebruiken. De natuurvoedingswinkel heeft vaak pakjes plantaardige gelatine (agartine) of neem agar-agar ( is van zeewier en bindt ook).

Giet nu 200 ml. vruchtensiroop (karvan cevitam is erg lekker) in een pannetje en breng aan de kook met 1 pakje agartine erdoorheen. Laat 2 min. koken (of wat op de verpakking staat aangegeven). Agar-agar werkt hetzelfde, je neemt dan 5-8 gram op 2 dl. water of vruchtensap of siroop. Je kunt natuurlijk ook verdunnen met water, als de hoeveelheid maar 2 dl. is.
Laat dan de vloeistof al roerend wat afkoelen en roer dit dan door de kom waarin je ½ l. halfvolle kwark hebt gedaan.
In een andere kom heb je al 1/4 l. slagroom met vanillesuiker stijfgeklopt, en deze slagroom spatel je met een kunststof spatel door het kwarkmengsel. Niet roeren maar echt scheppen en spatelen, anders gaat de luchtigheid eruit.

Giet de luchtige kwarkmassa nu op de koekjeskruimelsbodem in de springvorm en laat enkele uurtjes opstijven in de koelkast.

Met behulp van het randje papier dat om de bodem heen zit kan je ,als je de rand verwijdert hebt, de bodem makkelijker op een taartschaal zetten. Pas wel op dat hij recht blijft en niet breekt.Je kunt hem nu garneren met verse vruchtjes, chocokrullen, nougatine, geroosterd amandelschaafsel, slagroomtoefjes en wat je maar leuk en lekker lijkt.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja hoor, en omdat er geen (of minder) kunstmatige toevoegingen in zitten is het nog lekkerder ook.
Zelf kwark maken is ook mogelijk, maar lastig.
Vermijd waar mogelijk magere kwark, je eet geen taart als je calorieen wilt vermijden. (Maar dat is persoonlijk)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarvoor kan je agar agar gebruiken:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Agar_(bindmiddel)
Natuurlijk kan dat! Gebruik voor de bodem 150 gram koekjes die je lekker vindt en 80 gram boter. Verkruimel de koekjes, meng ze met gesmolten boter en druk het mengsel in een taartvorm.
Voor de vulling meng je stijfgeklopte slagroom met kwark (1:2 verhouding), suiker, vanillesuiker, sap en geraspte schil van 2 citroenen-limoenen en gelatine. Dit is het basisrecept. Uiteraard kun je ook puree/stukjes verschillende soorten fruit gebruiken etc.
Deze kwarktaart vind ik heel lekker: http://allrecipes.nl/recept/6552/kwarktaart-met-limoen.aspx
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan kun je Agar gebruiken http://nl.wikipedia.org/wiki/Agar_(bindmiddel). Die werkt als gelatine en is van plantaardige oorsprong. Dat hebben ze waarschijnlijk niet bij de supermarkt, dus even op internet zoeken of bij natuurwinkels kijken.
Je kan het ook helemaal weglaten, dan moet de taart wel langer in de koelkast zijn, tenminste één dag. Misschien is die dan iets minder compact dan met gelatine, maar heel erg kan het volgens mij niet zijn. Het heeft in ieder geval geen invloed op de smaak ;-)
Kwarktaart zelf maken zonder pakje is ook niet zo moeilijk hoor.

Mijn recept:

500 gr. kwark
250 ml. slagroom
100 gr. suiker
2 zakjes vanille suiker
5 blaadjes gelatine
2 blikjes mandarijnen

300 gr. liga eerste stap
185 gr. boter

Liga eerste stap verkruimelen, boter smelten en mengen met de liga kruimels.
In de springvorm doen en goed aandrukken met de achterkant van een lepel

Blaadjes gelatine weken in wat water.
Mandarijnen uit laten lekken en wat lekvocht apart houden om later de gelatine in op te lossen.
slagroom met de suiker en vanillesuiker stijfkloppen
Kwark en uitgelekte mandarijnen erbij.
Mandarijnenvocht opwarmen en daar de geweekte en uitgeknepen blaadjes gelatine in oplossen.
Dit mengsel ook door de kwark/slagroommassa mengen.

Dan het geheel in de springvorm op de bodem schenken en op laten stijven in de koelkast.

Resultaat een lekkere kwarktaart

Je kunt ook vruchtenkwark gebruiken, is nog makkelijker.

Dit is trouwens voor 1 supergrote springvorm of 2 kleinere.

Toegevoegd na 33 seconden:
http://www.coeliakieforum.nl/index.php?topic=12361.0
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tuurlijk!!!
Het is trouwens nog vele malen lekkerder dan uit de super en ook gezonder, want er zitten geen E-nummers in.
Ik zie dat al 2 andere mensen je al een recept hebben gegeven dus ik laat het er bij. Veel kookplezier!