Ik maak, als ik weinig tijd heb, draadjesvlees van schouderkarbonade. Kan ik daar ook hamlappen voor gebruiken?

Ik braad/stoof/sudder het vlees zo'n twee uur; rundvlees wel 6-8 uur.
En hoe voorkom ik dat het vlees (welk vlees dan ook) aan de bovenkant uitdroogt? Onder vocht zetten helpt, maar wordt dan dan geen gekookt vlees? Ik neem ca. 1 kilo, en dan wordt water/bouillon toevoegen in mijn grootste pan wel heel veel vloeistof. Dan heb ik er weer een hele waterige jus bij. En als ik de saus-jus inkook, wordt het weer heel zout door de bouillon.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
5.8K
Ritsuka
10 jaar geleden
Ik draai elk kwartier
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt, heb ik wat aan. Maar op een gegeven moment valt het vlees uit elkaar: zeker met voorgesneden lapjes wordt het draaien steeds moeilijker...
Ivana
10 jaar geleden
Hamlappen gaat prima, maar dan mag je het geen draadjesvlees noemen, omdat hamlappen een andere structuur hebben. Het worden, hoelang je het ook braad, nooit draadjes.
Op 7 ons vlees een pakje boter van 250 gram. Eerst aanbraden, dan alle lapjes in de pan overgieten met een 75 gram water. Als je bouillon gebruikt moet je het vlees veel minder zouten. Bij stoven de deksel op de pan houden en om het half uur even draaien, dan droogt het echt niet uit. Op zeer laag vuur houden.
Over gekookt vlees: dat kan alleen wanneer je er teveel water bij gooit. Water kookt het vlees en boter/vet braadt het.
Maximale tijd voor het stoven van rundvlees is 4 uur, anders wordt het droog.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt Ivana, fijn dat je de moeite hebt genomen te reageren!
Maar als ik schouderkarbonade lang bak/stoof, worden het wel degelijk draadjes. Hamlappen dus niet?
Ivana
10 jaar geleden
Nee, hamlappen worden geen draadjes. Ze blijven niet een hele lap als je ze goed stooft, maar daar waar de structuur verandert willen ze wel eens wat kleiner worden. Zeg maar dat een lap 'breekt' in twee delen. Als ze nog niet in de pan geweest zijn, kan je aan de structuur zien waar ze uiteen gaan. Ik stoof ze ongeveer 1,5 uur.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi Ivana,
ik vond je reactie een antwoord, en wel het beste. Als je hem bij de antwoorden zet, dus weghaalt bij de reacties, dan kan ik hem als beste antwoord benoemen!

Antwoorden (2)

In principe kun je ieder vlees stoven ,voor het uitdroog probleem kruid je vlees zoals jij dat wilt of gebruik een lekkere boemboe
Even dichtschroeien en dan onder het vocht zetten ,als je vlees bijna klaar is deksel schuin op de pan en overtollige vocht laten verdampen
Dus gewoon naar wens kruiden en geen extra zout e.d. als het overtollige vocht verdampt is is je gerecht ook weer op smaak
Mosterd en wat rode wijn azijn of een scheutje port of rode wijn maken je vlees heerlijk zacht en je krijgt er een heerlijke jus van die ook nog eens een mooie volle kleur heeft
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt hamlappen en karbonades ook lekker lang laten sudderen. Het wordt dan boterzacht. Het heet dan geen draadjesvlees, want dat is alleen lang gesudderd rundvlees. Wel heel zachtjes, op een plaatje op je kleinste gas, (of laagste sudderstand van je elektrisch) en dan 2 of 3 uur.
Ik stoof het vaak 's avonds, dan is het de volgende dag snel opgewarmd.