Kun je gist vervangen door zelfrijzend bakmeel?

Ik wil graag focaccia brood maken

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
24K

Antwoorden (3)

Ja, maar het zal nooit zo erg/snel rijzen als met gist. Sterker nog, vroeger liet men tijdens het brood kneden een stukje deeg over (van zelfrijzend bakmeel) en gingen ze deze laten rijzen/gisten en werd dit gebruikt als gist voor de eerstvolgende keer brood bakken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat stukje deeg noemt men zuurdesem en dat wordt nog steeds gedaan.
En dat stukje deeg werd niet genomen van deeg met zelfrijzend bakmeel maar van gistdeeg.
Een brood zoals we gewend zijn met losse structuur, een knapperige korst en een heerlijke geur, zal je niet krijgen van zelfrijzend bakmeel.
Zelfrijzend bakmeel heeft als rijsmiddel namelijk bakpoeder en dat is heel iets anders dan gist.

Gist is een levend micro-organisme. Het produceert het gas koolstofdioxide van de suikers die in het brood zitten.
De suikers voeden namelijk de gist. Deze koolstofdioxide blijft als belletjes in het deeg zitten. Naast koolstofdioxide worden door gist nog andere aromatische stoffen gevormd.

Bakpoeder is een combinatie van een carbonaat en een droog zuur. Wanneer carbonaat in contact komt met water en zuur, zal het in verschillende bestanddelen uiteen vallen. In dit proces komt koolstofdioxide vrij maar zonder de vrijmaking van aromatische stoffen. Brood zal er dus qua smaak niet door beïnvloed worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is een vraag die je niet met ja of neen kan beantwoorden.
Als je brood wil bakken zou ik zeggen neen.
Als je een taart of cake wil bakken ja. Je moet dan wel je recept lichtjes aanpassen.
Ook sommige vienoiserie kan je bakken met zowel gist als met zelfrijzend bakmeel, het resultaat gaat dan wel niet hetzelfde zijn. De dingen die je bakt met gist in je deeg zullen wel luchtiger zijn dan die met een bakpoeder.