Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ik heb een recept waarin staat dat ik een 1/2 vanille stokje nodig heb. ik heb wel de essence weet iemand wat de verhouding is..??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
38.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Wat voor essence heb je?

De vanille aroma in kleine flesjes is alleen vanillesmaak die afkomstig is van vanilline, een synthetische stof met de geur en smaak van vanille. Hij is meestal bruin van kleur en hiervoor gebruik je voor ½ stokje vanille, ½ theel. aroma.

De sterk geconcentreerde Vanille aroma (in de dunne glazen buisjes meestal van dr. Oetker, bestaat ook uit vanilline. Er zitten vaak 4 stuks in een doosje) is erg geconcentreerd en veel sterker dan vanille-extract. Voor ½ stokje heb je slechts enkele druppels nodig. (ca. 3-4 druppels)
(Lees meer...)
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, je kunt er een halve theelepel essence voor gebruiken.
(Lees meer...)
Amadea
11 jaar geleden
In onderstaande bron staat een en ander uitgelegd over de essence en de vanille stokjes. Hierin wordt ook het gebruik vermeld als volgt:

Gebruik:

Vanillesuiker zoals het is.

Vanille-essence is erg geconcentreerd, enkele druppels toevoegen is meestal voldoende.

Vanillestokjes:

In een bereiding of voorafgaand aan een bereiding) met een vloeistof (melk, vruchtensap) aan de kook brengen, af laten koelen en circa 1 uur laten staan. Daarna het stokje verwijderen.

Soms wordt aanbevolen om een vanillestokje met de punt van een mes in de lengte open te splijten en de inhoud (het merg) er uit schrapen. Het stokje (de peul) wordt dan niet gebruikt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding