Boerenkoolstamp met worst.
Hutspot met klapstuk.
Filosoof ( ovengerecht met restjesvlees, aardappelen en uien.Soms werd er appel(moes) en/of bonen toegevoegd.Een soort jachtschotel dus.
Jan in de zak.
Hangop.
Drie in de pan.
Gortepap.
Erwtensoep (een dag later heette het ineens 'snert').
Bruine bonensoep.
Blote billetjes in het gras (witte bonen en snijbonen)
Haagse bluf (opgeklopt eiwit en bessensap)
Hemelse modder(chocolademousse uit de Hollandse keuken)
Hete bliksem( zoeteappeltjesstamppot)
Vijfschaft ( Utrechts gerecht met wortel,aardappels,worst,bruine bonen en appels)
Wentelteefjes,
Poffertjes, oliebollen, appelflappen.
Stamppot andijvie( stimp stamp).
Poffert ook wel ketelkoek genoemd. Net als jan in de zak, maar dan in een soort trommel gekookt. Nu vaak in een tulbandvorm in de oven. Het is een stevig boerengerecht.
Balkenbrij (streekgerecht uit Brabant en uit Friesland, maar hier gaan er rozijntjes bij. Werd altijd in de slachttijd gemaakt
omdat hier bloed e.d inzat.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan kom je in de kolen terecht. De verschillende soorten kool zijn in NL goed te telen, zijn erg lang houdbaar, gezond en lekker.

Vanaf de kolen is de link snel gemaakt naar stampotten en dergelijke, omdat vroeger er niet zoveel gaspitten beschikbaar waren als nu. Gewoon alles in 1 pan.

Hmmm, jammer dat ik nu aan de boterham zit, maar een stamppotje zuurkool zou er best ingaan...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hete bliksem
Stamppot
Snert
Balkenbrij
Pannenkoeken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle combinaties van:

vlees:
Stoofvlees(draadjesvlees), gehaktbal, bloedworst, biefstuk, zwezerik, klapstuk, tong, spek, kipfilet,
karbonade

groenten:
bietjes, rode kool, witlof, boontjes, zuurkool, spitskool, spinazie, pompoen, spruitjes, kapucijners, bruine bonen, witte bonen

Saus:
Kaassaus, jus

Soep:
Snert, groentesoep met balletjes, uiensoep

toetjes:
griesmeel, appelflap, vla, pudding, rijstevla, havermoutpap, lammetjespap

JUMMIE!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik krijg trek...
Hutspot, snert, bruine bonen soep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Broodpap (erg lekker en simpel te maken), rijstepap met kaneel en suiker, griesmeelpap met bessensaus, draadjesvlees, bruine bonensoep, hangop, stamppot, wentelteefjes etc
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hachee........
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blote billetjes in het gras ;-) Oftewel: een mix van snijbonen en witte bonen, en als je het echt heel ouderwets wilt eten komen die snijbonen uit de weckpot (zout, brr) en zijn de witte bonen gedroogd.
Maar soms was het juist een gerecht om de lente te vieren: gedroogde witte bonen maar al wel verse snijbonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het meeste heb ik al gezien, maar mis (geloof ik) nog:

-Groenmoes (ook wel ' kruudmoes' ) Dat is een soep waarin o.a. veel kervel, grove rookworst, karnemelkse pap, rozijnen worden verwerkt.
(Ik vond het als kind het beste te vergelijken met een bord braaksel...Maar mijn moeder was er dol op)
- Krentjebrij of watergruwel: een soort gortenpap met bessensap (watergruwel vond ik een passende naam..)

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik herinner me ook nog beschuitenpap. Dat was hete melk waarin enkele beschuiten werden gebroken, suiker erover, beetje kaneel voor de liefhebbers en eten maar. De kinderen van een zus waren er verzot op en zijn er groot mee geworden. Ze hebben niet erg sterke gebitten, geloof ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jan in de zak/ 3 in de pan /watergruwel / rijstebrij /balkenbrij /
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Balkenbrij - Beschuitpap - Stampot(bv:Hete bliksem) - Pannekoeke/poffertjes - erwtensoep-Wentelteefjes-Appeltaart
Bronnen: