Hoe krijg je een vlaaibodem die te vullen is?

De binnenkant moet laag blijven.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
1.4K

Het beste antwoord

250 g bloem
1 zakje gedroogde gist
40 g Kristalsuiker

1 theelepel zout
50 g zachte boter
½ dl lauwe melk
1 ei

Bereiding
In een kom de gezeefde bloem met de gist vermengen. Suiker, boter, zout en ei toevoegen. Alles in ± 10 minuten tot een soepel deeg kneden. De kom met plastic afdekken en het deeg op een warme plaats ongeveer één uur laten rijzen. Het deeg even doorkneden en op een met bloem bestoven werkvlak uitrollen tot een ronde lap, die iets groter is dan de vorm. De ingevette vorm met het deeg bekleden. Hier en daar met een vork in het deeg prikken. Het deeg afdekken met plastic en opnieuw 30 minuten op een warme plaats laten rijzen. Op het deeg een stuk bakpapier leggen en de vorm vullen met overjarige peulvruchten. De vorm ± 25 minuten onderin een op 225°C of gasstand 5 voorverwarmde oven zetten en de bodem gaar bakken. De vulling en papier uit de vorm halen. Vlaaibodem uit vorm halen en als deze afgekoeld is, vullen met vlaaivulling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je kunt van die kant en klaar bodems kopen in de supermarkt, maar die zijn niet te pruimen.

Bij de groothandel willen ze het wel eens verkopen.
Je kunt ook een vlaaibakkerij vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door een gedeelte van je deeg voor je taartbodem, tegen de zijkanten van de bakvorm omhoog te drukken, er ontstaat dan een opstaande rand, het middengedeelte kun je dan lekker vullen zonder kliederboel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon cake gebruiken.. plakjes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik zelf heel lekker vind is bastogne koekjes fijnprakken. Vervolgens doe je er een klein beetje water bij. Niiet teveel want dan wordt het een smeerboel. Dan doe je de geprakte koekjes in de taart vorm, en modelleert het naar de gewenste vorm.
Daarna nog een uur in de koelkast zetten. En klaar!