Welke rijst is het gezondst, waar koop ik die, tegen de laagste prijs?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
19.2K

Het beste antwoord

Het meest gezond is de meergranenrijst.
Dit is een mengsel van zilvervliesrijst, witte rijst, gerst, tarwe en/of wilde rijst.
Het is dus een verzameling van verschillende rijstsoorten, granen en zaden.
Omdat meegranenrijst dus vanwege de zaden/granen meer verschillende bestanddelen en voedingsstoffen bevat, is het in veel gevallen nog gezonder dan zilvervliesrijst. Dit is echter afhankelijk van de exacte samenstelling. Zit er bijv. relatief veel witte rijst in, dan is de voedingswaarde minder dan wanneer het hoofdbestanddeel uit zilvervlies met zaden/granen bestaat.
De witte rijst, is altijd minder gezond dan zilvervlies, omdat de laatste meer vezels bevat.
Gele rijst, Pandanrijst, kleefrijst, instant rijst en snelkookrijst zijn allemaal voorbewerkte witte rijstsoorten, dus minder gezond.
Zilvervliesrijst is onbewerkt dus gezond en er is ook Basmati zilvervliesrijst en ook Jasmijnrijst is verkrijgbaar in de zilverviesvariant.
Ten slotte is de wilde rijst eigenlijk geen rijst, maar zijn het aan rijst verwante zaden.
Ze zijn ook erg gezond en voedzaam. meestal worden ze vermengd met echte rijst en uiteraard is het mengsel van wilde rijst met zilvervlies gezonder dan een mengsel met witte rijst.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ze zijn te koop in goed gesorteerde supermarkten en altijd wel in natuur- reformwinkels.

Toegevoegd na 6 minuten:
In veel grotere toko's is ook de ' voorgemengde' rijst te koop.
Vaak heet hij dan '10-granenrijst'. Ook heel gezond.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zilvervliesrijst is het gezondst, die kun je in elke supermarkt kopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt +.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zilvervliesrijst is goedkoop bij de Aldi en de Lidl 1 kg kost daar 1,49 euro.
Ritsuka
11 jaar geleden
Laatst Albert Heijn Euroshopper brown rice gehaald, 0,99 euro per kg
Biologisch- of biologisch dynamisch geteelde zilvervliesrijst (vanwege meer vitamines, mineralen, vezels) of dito Basmatirijst (vanwege de lichtere verteerbaarheid en lagere calorische waarde).
Beide soorten zijn in reformwinkels en natuurvoedingswinkels meestal te koop.

Toegevoegd na 2 minuten:
Deze rijst is meestal wel wat duurder in bovengenoemde winkels, misschien is het produkt goedkoper in grotere supermarkten als het daar in het assortiment is opgenomen, maar voor een betere kwaliteit, dus biol. of biol.dyn. moet je uiteraard meer betalen dan voor een mindere kwaliteit.