Ik heb trek in worteltjes, heeft iemand een lekker recept?

Ik eet ze bijna nooit omdat ik ze flauw, saai en moeilijk op smaak te brengen vindt. Toch zegt me lichaam dat ik er behoefte aan heb.

Wie heeft dus hele lekkere en eventuele simpele recepten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
17.7K

Antwoorden (13)

ik zelf kook de worteltjes altijd met een beetje suiker en beetje azijn
als ze gaar zijn bestrooi ik ze met peterselie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beetgaar koken met een beetje zout. Kabeljauwfilet gaarkoken in niet te ruim water. Vis eruit en het kookvocht binden en op smaak maken met peper, zout en een theelepeltje mosterd en een beetje peterselie erbij.

Kan van alles bij: gekookte of gebakken aardappels, aardappelkroketjes, rijst desnoods.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1) Rauw raspen, peper en zout, citroensap en een lepel mayonaise. Event. wat afgespoelde kappertjes, lente ui enz.
2) Insmeren met (olijf)olie. Op de gril of in de grilpan tot er mooie streepjes zijn ontstaan, betrooien met zout en een paar druppels citroensap. Wil je ze minder knapperig: dan van te voren even blancheren (voorkoken).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij al de hiervoor gegeven mogelijkheden ontbreekt nog een ding: Peultjes!
Worteltjes in combinatie met verse peultjes, da's pas lekker!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb 2 lekkere ideetjes die ik vaak toepas met worteltje.

als eerste de gekookte worteltjes ,neem hiervoor bospeen,schrap ze schoon met een mesje ,zet een pan met water op ,(iets onder het midden van de pan )snij de bospeen in schijfjes van ongeveer 2 -3 cm.
zodra het water kookt doe je ze in het water en doe er een theelepel suiker bij.
prik na 10 minuten met een vork in een stukje om te kijken of ze gaar zijn.
giet dit af doe ze terug in de pan en doe er een klein scheutje olijfolie en een theelepel peterselie bij,deksel op de pan en even schuiden ,laat ze nu even staan voor ongeveer 3-4 minuten.

nu de koude geraspte worteltje,heerlijk met dit warm weer.
gebruik hiervoor weer de boswortels,schrap ze schoon met een mesje,en was ze even af.
rasp alle worteltjes (doe ik altijd in de keukenmachine)
pak 2 sinaasappels,eentje pers je uit ,doe die in een bakje en daar doe je dan 1 eetlepel olijfolie bij+1 theelepel suiker een klein beetje cayennepeper(klein mespuntje) beetje zout en meng dit door elkaar,schep dit door de geraspte worteltjes,vervolgens schil je de tweede sinaasappel en snijd het in stukjes en schep dit door de wortels,garneer het evntueel met wat tuinkers en doe er wat folie overheen en zet het in de koelkast voor een half uurtje of langer.
zo wordt het een heerlijke frisse salade,schep de salade nog wat om zodra je het uit de koelkast haalt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
worteltjes koken met kippenbouillon,daarna een uitje fruiten en erdoor doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Erg lekker; geglaceerde worteltjes.

Schrap de worteltjes en snijd ze in stukken of laat ze heel als ze niet te dik zijn.
Breng¼ l. water met wat zout aan de kook en kook de worteltjes in ca. 8 min. halfgaar. Laat ze uitlekken.
Hak 1½ el.gepelde pistachenootjes fijn.
Doe 5 el suiker met 1½ el. water en 25 gr. boter in de pan.
Laat alles onder voortdurend roeren op matig vuur uitsmelten en wat indampen. voeg de worteltjes toe, draai het vuur laag en laat de wortel onder af en toe omscheppen glaceren tot ze gaar zijn in ca. 10 min.
Bestrooi ze kort voor het opdienen met de nootjes.

Deze worteltjes zijn erg lekker bij gebakken of gebraden rood vlees, bij gebakken vis en zelfs bij gebakken lever.

OOk lekker is wortelsalade met kool en yoghurt.

Spreid in een wijde lage schaal een laag chinese,in dunne reepjes gesneden kool uit. Schaaf geschrapte worteltjes in dunne reepjes.
Klop wat Bulgaarse yoghurt los met wat citroensap, tomatenketchup,zout en vergem. peper naar smaak.
Meng de helft hiervan door de wortelreepjes. Spreid de wortelmix uit over de chinese kool en hierop de rest v.d. dressing. Versier met peterselie.

Wortelmaaltijdsoep;

Spekjes bakken in wat boter, 7½ dl water erbij, afgedekt 10 min. koken. Plakjes wortel en plakjes courgette, 1 potje tuinboontjes met vocht, 1 t. geperste knoflook, zout en versgem. peper en een mesp. tijm erbij doen. 15 min. zachtjes doorkoken. Tot slot peterselie erdoor mengen als de soep klaar is. Lekker met stokbrood of pistoletjes.
amc
13 jaar geleden
Ik bak ze wel eens in currypasta, lekker spicy! In de supermarkt koop je gele (mild), rode (pittig) en groene (heet) curry. En als je echt heet lekker vindt, koop dan de currypasta bij de toko.
Heerlijk met rijst en een salade van (soja)yoghurt-komkommer (met knoflook en dille).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles wordt lekker met mayonaise.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Worteltjestaart
Ingrediënten voor 3 personen
2 winterwortels, 4 grote aardappelen, bladerdeeg, boursin, 2 uien, scheut (kook)room

Bereidingswijze
Snijd de wortels en aardappels in dunne plakjes en kook ze gaar. Snijd de uien in ringen en bak ze. Bekleed een ovenschaal met bladerdeeg. Leg de wortel, aardappel en ui in laagjes in de schaal. Smelt in een steelpannetje op een zacht vuur de boursin en vermeng met een scheut room. Verdeel het mengsel over het gerecht. Bekleed alles met bladerdeeg en zet het in de oven op 180 graden (25 min.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een recept voor worteltjes voor bij de koffie: Worteltjestaart:

Ingredienten cake:
* 1 kleine winterwortel of zakje wortels ca. 200 g
* 200 g boter
* 150 g fijne kristalsuiker
* 2 eieren
* 200 g zelfrijzend bakmeel
* 1 theelepel kaneel
* 125 g blanke rozijnen (zakje a 250 g)

Ingredienten glazuur:
* 100 g monchou
* 125 g poedersuiker (strooibus a 250 g)
* 1 zakje vanillesuiker

Bereidingswijze Cake:
1. Oven voorverwarmen op 175 °C.
Bakpapier op bodem van bakvorm leggen.
2. Wortel dun schillen en dan raspen.
3. (In magnetron) 150 g boter smelten.
4. In een kom de gesmolten boter, geraspte wortel, suiker, mespunt zout en eieren met mixer of garde mengen.
5. Bakmeel boven ei-wortelmengsel zeven en kaneel erdoor kloppen. Rozijnen erdoor roeren en beslag in bakvorm gieten.
6. Wortelcake in midden van oven in ca. 45 min. goudbruin en gaar bakken. Gaarheid testen door in cake te prikken met satéstokje (het stokje moet schoon uit de cake komen).
7. Cake uit oven nemen en minstens 1 uur laten afkoelen.

Bereidingswijze glazuur:
1. Rest van boter zacht laten worden (niet smelten).
2. Roomkaas, poedersuiker en vanillesuiker met mixer erdoor roeren, tot glad glazuur ontstaat.
3. Cake uit bakvorm nemen en op serveerschaal leggen. Glazuur met spatel over cake uitstrijken, glazuur langs rand laten druipen.
4. Cake nog 15 min. in koelkast zetten, zodat het glazuur weer wat opstijft (het glazuur wordt niet hard).
5. Cake in 4 blokken snijden en deze diagonaal of recht halveren.
Of serveer de wortelcake als petit-fours. Maak dan wel anderhalf keer zoveel glazuur. Snijd de cake voor het glazuren in 16 blokjes, bestrijk ze met glazuur en leg elk blokje in een papieren cakevormpje.

Heel erg lekker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Muntjes snijden (halve cm of 1 cm dik) en met wat olie bakken tot ze donkergoudgeel zijn. Wat (kruiden)zout en eventueel peper erop.
Door het bakken krijgt het een heel andere smaak, lekker zoet ook. Heerlijk :)

Toegevoegd na 35 seconden:
Bakken in een koekenpan, niet in de oven trouwens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wortels raspen, en dan een dressing erbij maken, of door de sla!