Wie kan mij helpen aan rijpe bonen die volgens drents recept gedroogd kunnen worden. Dat zijn bonen die rijp zijn en dik zijn?

Kwam met name voor in Hoogeveen (nieuw Balinge) Het recept bestat hieruit dat de bonern geweekt worden en dan samen met spek gekookt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken

Het beste antwoord

als je bonen nodig hebt die geweekt moeten worden, zijn het geen verse bonen... neem daarvoor (gedroogde) witte of bruine bonen die je in een zakje bij de super of bij de biowinkel kunt kopen
verse bonen kun je zo koken... maar die zijn er niet in deze tijd van het jaar... die krijg je op het moment dat de bonen geoogst worden, aan het eind van de zomer... dan zijn ze verkrijgbaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik heb hier een drents recept met gare bonen en spek, ik weet niet of je deze bedoelt;

Drentse veentrappersschotel
Ingrediënten voor 4 personen
100 gr gare witte bonen
100 gr gare bruine bonen
200 gr aardappelen
200 gr uien
400 gr mager vers spek of mager rookspek
100 gr komijnekaas (geraspt of in blokjes)
1 klontje boter
zout en peper

Bereidingswijze
Boter in de pan laten bruisen.
Ui aanbakken met in dobbelsteentjes gesneden spek.
Bonen verwarmen en in blokjes gesneden aardappelen hierin gaar koken.
Kaas toevoegen en laten smelten onder voortdurend roeren.
Op smaak brengen met peper en zout.

Serveertips
Evt. kan er stroop in verwerkt worden.