Ik wil een taartbodem maken van bloem, poedersuiker, boter en slagroom, maar heb geen slagroom. Wat is een goede vervanger? of is slagroom niet nodig?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
1.5K

Het beste antwoord

Je hebt niet persé slagroom nodig voor een taartbodem.
Bodem 1)
300 g. bloem,
100 g. witte basterdsuiker,
zout,
200 gr. harde boter

Eerste 3 ingrediënten mengen, boter met 2 messen in kleine stukjes snijden in het mengsel en alles kort met koele hand kneden tot samenhangend deeg.
Is het deeg te kruimelig doe er dan 1-2 el. koud water bij. Deeg ½ uur in de koelkast laten rusten, dan uitrollen of in ingevette vorm uitdrukken.

Bodem 2)
250 g. bloem,
1 tl. zout,
2 eidooiers,
100 g. koude boter.

Zeef bloem boven de kom, snijd de boter in blokjes en schep ze door de bloem.
Voeg zout, dooiers en 2-3 el. ijskoud water toe en kneed snel met de vingertoppen een samenhangend deeg. Vorm hiervan een bal en duw met de muis van je hand uit tot 1 cm. om het deeg soepeler te maken. maak weer een bal en leg ½ uur in de koelkast. Uitrollen en vorm bekleden.

Bodem 3)
200 g. bloem,
100 g. poedersuiker,
½ tl. zout,
4 eierdooiers,
100 g. koude boter.

Maak als in bodem 2, maar zeef de bloem samen met de poedersuiker.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Kan je wel weglaten, als je eieren hebt, zou ik er 2 inkiepen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
300 g bloem
100 g witte basterdsuiker
mespunt zout
200 g harde, koude boter

Bereiding:
Meng in een kom de bloem, basterdsuiker en zout door elkaar.
Snijd de boter met twee messen in kleine stukjes door het mengsel.
Kneed alles met koele hand tot een samenhangend deeg.
Voeg als het deeg te kruimelig is 1-2 el koud water toe.
Laat het deeg in de koelkast een 1/2 uur rusten.
Druk het deeg meteen uit in de ingevette vorm of rol het eerst op een met bloem bestoven werkblad uit tot een lap van 3/4 cm dik.
(Vlaaivorm 24-27 cm/springvorm 24 cm)

Slagroom is helemaal niet nodig, een mespunt zout toe voegen is wel goed voor de smaak, hoeveelheden kun je aanpassen, als je een grotere of kleinere bakvorm hebt, maar hou je wel aan de verhoudingen.