kan ik mijn soep nog eten als mijn staafmixer tijdens het mixen in de hete soep vervormd is?

Ik heb zojuist verse soep gemaakt en wilde de groenten gaan mixen met de staafmixer (van tefal), maar het was nogal een flinke pan, waardoor ik lang moest mixen. ( later las ik dat je maar 30 sec achtereen mag mixen, oeps) Ineens zag ik dat het voetje van de staafmixer uit model is gegaan, want kan me niet herinneren dat die er zo uitzag.
Mijn vraag is, stel dat die inderdaad vervormd is, kan ik de soep nog eten of is er plastic vrijgekomen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
5.7K

Het beste antwoord

Waarschijnlijk heb je inmiddels al besloten of de soep eetbaar was, en dus de soep opgegeten of weggegooid, maar toch een antwoord, omdat de andere twee vind ik niet compleet :-)

Als er losse stukken afgebroken zijn, kan je dat makkelijk zien. Check even de staafmixer, en als je geen stukjes mist, is er niets aan de hand.
Als er iets gebroken is, zeven is een optie, maar verdient niet mijn voorkeur, omdat je waarschijnlijk weinig van je lekkere soep overhoudt, en er kan altijd een klein, langwerpig plastic draadje erdoorheen waar iemand zich gaan verslikken.

Maar waar bijna niemand aan denkt is dat het blootstellen van kunststof aan hete vloeistoffen een ander probleem kan veroorzaken, en dat is de migratie van schadelijke stoffen uit de plastic, die in je soep terecht kunnen komen.
Deze stoffen (chemicaliën zoals weekmakers, kleurstoffen, oplosmiddelen...) worden altijd gebruikt tijdens de vervaardiging van kunststof in de fabriek, en normaal gesproken, mits de gebruiksaanwijzing gevolgd wordt, is er geen gevaar van migratie.
Maar je hebt in een hete vloeistof erg lang geroerd met de staafmixer. Zó lang dat het apparaat vervormd is.
Ik acht de kans van daadwerkelijke migratie van schadelijke stoffen heel klein, eerlijk is eerlijk. De huidige apparaten, zeker van een goed merk zoals Tefal, zijn goed bestand tegen misbruik, en zelfs als de migratie plaats heeft gevonden, betreft het in dit geval een mogelijke eenmalige blootstelling, dus het zal reuze mee vallen.

Kortom: als er geen grote stukken afgebroken zijn, is er waarschijnlijk niets aan de hand.

Maar dat weet je voor de toekomst: hete vloeistoffen (in het bijzonder vette, zure of alcoholhoudende vloeistoffen) en plastic voorwerpen kunnen voor problemen zorgen, en is dus beter om deze vloeistoffen in glas of metalen recipiënten op te slaan of te mengen.

Eet smakelijk!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als het alleen vervormd is lijkt mij dut Geen probleem, je zou zelf moeten kunnen zien of er iets is afgebroken. Zo niet kun je de soep eten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als het alleen vervormd is kan het geen kwaad,maar controleer even of je geen stukken kwijt bent en ben je niet zeker doe de soep dan door een zeef ,dan ben je zeker maar volgens mij kan het niet smelten ,wel krom trekken