Wat is het verschil tussen vanille extract, vanille suiker en vanille stokjes?

Toegevoegd na 32 minuten:
En dan ben ik benieuwd wanneer je wat gebruikt met het koken.

Wat zijn de verschillen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
15.9K

Antwoorden (2)

De vruchten van de plant (er uitziende als peulen, maar botanisch gezien eigenlijk bessen) worden onrijp geplukt en vochtig verhit, daarna langzaam gedroogd, waardoor een fermentatieproces optreedt. Hierdoor verandert de onrijpe niet-aromatische vrucht in een zwart en glimmend vanillestokje met een fijne geur en smaak. De vanilline is daarvoor verantwoordelijk, een reukgevende stof die te zien is als fijne kristalnaaldjes (givre) op de buitenkant van het stokje. Wanneer een vanillestokje overlangs doormidden wordt gesneden, zie je binnenin kleine zaadjes, het zogenaamde vanillemerg. Zwart van kleur en zeer aromatisch.
Vanillesuiker is suiker met vanillesmaak. Meestal is deze smaak afkomstig van synthetische vanilline en zou dus eigenlijk vanillinesuiker moeten heten. Aangezien natuurlijke vanille veel meer aromastoffen bevat dan alleen vanilline is er een smaakverschil tussen vanillesuiker van vanilline of van vanillestokjes. Vanillesuiker van vanillestokjes kan bereid worden door vanillestokjes samen met witte basterdsuiker in een pot te stoppen, na verloop van tijd zal de vanillegeur in de suiker trekken.
Vanille-extract is een alcohol oplossing met vanilline, een organische verbinding die verantwoordelijk is voor de vanille-aroma van vanille bonen.
fremar
9 jaar geleden
Vanille extract is geconcentreerde vanille, vanille suiker is vanille aangevuld met suiker , en vanille stokjes is het enige echte vanille.
De 2 eerder genoemde is hoogst waarschijnlijk gemaakt van vanilline.
Dit is een vanille vervanger en mag dus eigenlijk helemaal geen vanille heten.

Toegevoegd na 13 minuten:
Onder een erg interresante uitzending over....vanillevla ! , of eigenlijk meestal vanillinevla

Toegevoegd na 17 uur:
De vanille stokjes komen het best tot zijn recht in gerechten die eerst nog gekookt moeten worden, de aroma olie komt dan goed los. Ook is de smaak verfijnder, dan vanilline.

Extract kan ook koud verwerkt worden, en derhalve makkelijk om bijvoorbeeld een vloeistof zoals bijvoorbeeld een siroop te maken.

Vanilline suiker, is makkelijk voor gerechten die toch al zoet moeten worden. Doordat het qua gewicht hoofdzakelijk suiker bevat,, is het makkelijk te doseren op gevoel !
Kan ook koud verwerkt worden, echter de suiker kristallen moeten de tijd krijgen om met vocht te mengen.