Zijn alle aardappelen geschikt om in de schil te koken?

Vaak zie je in kookprogramma's dat aardappels gewassen worden en in de schil gekookt. Meer vitamines behouden. Maar geldt dat voor alle soorten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
8.1K

Antwoorden (4)

Ja, dat geldt voor alle aardappels, en je kunt ze allemaal in de schil koken. Sommige zijn echter wel heel erg lastig goed te wassen, dan is schillen vaak sneller. Maar goed geboend ukun je ALLE aardappels in d schil koken en eten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de meeste aardappelen kan je in de schil koken maar kruimige aardappelen niet want die barsten en koken tot moes ,wel de aardappelen die je voor friet en de gewone aardappelen zou gebruiken en niet te vergeten de rooie want die zijn echt lekker
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In principe kan je alle soorten aardappelen in de schil koken maar let op voor de zachtkokende, ze kunnen "plat" worden.
Best is een vastkokende aardappel gebruiken. Was de aardappel grondig en prik er hier en daar een gaatje met een vork. Aardappelen kunnen best opgezet worden in kokend water, dan treedt er het minste verlies aan voedingsstoffen op.Om ze makkelijk te pellen laat je ze afkoelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Let wel op groene plekjes, deze zijn wel giftig! Snij deze plekjes zoveel mogelijk weg.
amc
11 jaar geleden
Wat is het nut om erin te prikken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kookt de aardappel in gezouten water zo absorbeert de aardappel toch iets van smaak. Aardappel in de microgolf, eerst doorprikken met een vork of naald.
In feite kan je alle vastkokende aardappels koken met de schil er nog om heen. Het beste kan je dan wel biologisch geteelde soorten nemen, omdat die niet bespoten zijn met giftige stoffen.
Op deze manier schil je niet teveel voedingsstoffen weg van de aardappel, die vlak onder de schil zitten.
Eerst moet je ze goed wassen met water en een borstel om alle zand en modder van de aardappel te verwijderen.
Vervolgens kijk je ze na op zwarte of groene vlekken, omdat die afkomstig zijn van ziektes en die moet je eruit snijden. Dit doe je omdat de vlekjes een giftige stof(solanine) kunnen bevatten. Schrik nu niet en wees niet bang dat je een plekje vergeet, een klein beetje van deze stof kan geen kwaad.

Zijn ze goed schoon kook ze dan in ruim water, zodat ze net onder staan. Je zou ze nu met schil kunnen eten, maar dat is niet echt lekker (naar mijn smaak dan). Je kunt ze het best afgieten, met koud water spoelen en als ze genoeg zijn afgekoeld om vast te pakken, trek je eenvoudig het schilletje eraf met een mesje. Je hebt nu wel de perfecte aardappel om aardappelsalade mee te maken, want je krijgt zo wel stevige plakjes. In Duitsland koken ze vaak op deze manier 'pell kartoffeln' en ze hebben daar dan speciale drietand vorkjes voor waarmee ze dé nog hete aardappel met schil opprikken en met in de andere hand een mesje de schil er dan af 'pellen'. Zij eten hem dan zo nog heet op.

Het is wel heerlijk om de aardappel met schil erom te bakken in de oven! Je maakt ze dan schoon, snijd ze in kwarten en doe ze in een kom. Vervolgens besprenkel je ze met olijfolie, strooi je er aardappelkruiden overheen of je maalt er peper over, grof zeezout en verse (of gedroogde) rozemarijn, dat hussel je erdoor en dan spreid je ze uit op een bakblik (bakpapier) om ze dan in een hete oven te bakken. Zo kan je ze wél goed mét schil eten.
amc