Wat kun je toevoegen aan stamppot hutspot voor een lekkere variatie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
17.6K

Antwoorden (13)

piccalilly erbij is heerlijk.
12 jaar geleden
Spekjes zijn heerlijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dacht ik ook als eerste aan
creme fraiche of slagroom, dan wordt het lekker smeuiig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maggi erdoor is lekker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geraspte kaas eroverheen, heerlijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hm ga ik volgende keer eens proberen...goede tip;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel en voor mensen die van kaas houden, heel lekker!
Hutspot met stukjes ananas.
12 jaar geleden
Tja, ik weet dat de rest van Nederland Hutspot alleen ziet als peen en uien-stamppot (met aardappelen), maar in Twente en de achterhoek is het heel gebruikelijk hier bruine bonen doorheen te mengen.

Hier het recept van hutspot dat mijn moeder altijd maakt:

- 1 pond bruine bonen (niet uit pot, maar van die gedroogde)
- 1 pond winterwortelen
- 2 (grote) uien
- 200 gram aardappels
- slagersrookworst.

Een avond van tevoren de bruine bonen weken in water.
Een dag later de bruine bonen een uurtje koken. Ondertussen de uien, winterwortelen en aardappelen schillen en in stukken snijden.
Na een uur de gesneden groenten toevoegen idem voor de rookworst en deze nog een klein uurtje meekoken.

Afgieten, de worst er even uitvissen en de rest stampen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt lekker!
Pluske vanuit Brabant
Met de uien een halve rode paprika in kleine blokjes meebakken. En wat komijn toevoegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een gebakken ei erbij serveren vindt ik altijd erg lekker!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kook eens varkensribbetjes in water, bouillontablet, zout, zwarte peperkorrels, laurierblaadjes en een scheut azijn. Trek hier bouillon van.
De ribbetjes kan je dan in wat boter bruin en knapperig bakken en de bouillon kan je in plaats van hete melk door de puree mengen waar je de gebakken uien en wortelen doorheen roert. Lekker is ook om er een potje witte boontjes of gare gedroogde witte boontjes bij te roeren.

Ook lekker maar heel anders;
Ardappelen en uien/peen in water met 1 kruidenbouillontablet koken. Intussen zakje nasi-goreng mix wellen. Groenten afgieten, bouillon bewaren en alles stampen met een klontje boter en scheut bouillon.
De gewelde nasimix en taugé door de hutspot mengen en afmaken op smaak met een beetje sambal, peper en zout.
Serveer in een schaal, bestrooi hem met wat seroendeng en zet er wat atjar tjampoer bij .
Lekker met oosterse speklapjes. Speklapjes gemarineerd in 4 el.ketjap manis, 1 el. honing, 2 el.olie en 1 fijngesnipperd rood pepertje. Bakken in een anti-aanbak pan in ca. 25 min. Bak de laatste 2 min. 1 in ringen gesneden prei toe.
amc
12 jaar geleden
Rode uien in plaats van gewone uien.
De uien bakken in plaats van koken.
Eventueel bospeen in plaats van winterwortel, maar dat is dan meer voor de zomer. Nu zou ik wel gewoon winterwortel nemen.
Het is erg lekker om wat grove mosterd aan de puree toe te voegen en een beetje (Parmezaanse) kaas.

Heel iets anders, maar vind ik soms ook erg lekker: (lams)shoarmavlees bij de hutspot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn allerlei groenten die lekker zijn in stamppot, zoals prei, broccoli, maïs (maïs pas toevoegen ná het stampen), gehakte spinazie, erwten, boerenkool, wortel, ui, lente-ui, etc.

Wat ook heerlijk is bij stamppot is gemarineerde tempeh. Tempeh in blokjes snijden, bakken en dan marineren in tamari (of andere zoute sojasaus), balsamicoazijn, peper en wat water.

Verder kan je in de jus heel lekker gemalen noten en zaden doen. Lekker én erg gezond.
Bijvoorbeeld pecannoten, walnoten, sesamzaad, zonnebloempitten. In een blender pureren (het kan helemaal fijn, maar als het nog kleine stukjes zijn is lekkerder) of in een zak doen en met een hamer fijn slaan. Kort roosteren in een bakpan maakt het extra lekker, maar rauw kan ook wel.
Deze kan je door je saus heen doen voor wat extra smaak en structuur.

Verder zijn kruidige stamppotten heel lekker, denk aan Indiase smaken. Bijvoorbeeld flink wat kerrie, komijn, knoflook, gember en ketoembar; aangevuld met wat zoute en/of zoete sojasaus. Je kan het zo sterk en/of pittig maken als je lekker vind. Sambal erdoorheen kan ook, als je van pittig houdt.