Hoe grill je een vers stuk tonijn in een gietijzeren grilpan?

Op welke stand moet je deze grillpan voorverwarmen vooraleer de tonijn erin mag ( in heb een inductievuur). Ik doe geen olie in de grillpan maar leg wel de tonijn steak even in wat olie. Eens de tonijnsteaks in de grill pan liggen moet ik dan ook het vuur lager zetten ? Hoeveel lager ?
En hoelang per kant moet het grillen om een mooie tonijnsteak te bekomen die nog mooi rose is binnenin ?
Hoe voorkom ik dat de steak aan de grillpan kleeft ? Kort samengevat; hoe bekom ik een mooi stuk gegrild tonijnsteak met ruitjesmotief ?

11 jaar geleden
in: Koken
17.3K
paulus811
11 jaar geleden
'Op welke stand' kun je niet beantwoorden, want een inductiekookplaat heeft verschillende zones met verschillende wattages. Ook maakt het materiaal en de dikte van de pan nog uit. Dus alle mooie antwoorden ten spijt, zal het toch vooral experimeneren worden.

Het beste antwoord

Vetvrij grillen doe je inderdaad door alleen de tonijn met olie in te smeren en de pan wordt droog verwarmd.
Verwarm eerst de pan voor op een hoge intensiteit.
De pan moet gloeiend heet zijn, zodat de tonijn bij het eerste contact meteen een krokant laagje vormt.

Doe vanaf het begin de druppeltest (of de pan warm genoeg is) want het gaat op inductie heel snel.
Bij de meeste inductieplaten duurt dit vaak slechts 30 sec.
Bij een gas- of elektrisch fornuis is dit pas na 1 tot 2 min. het geval.
Druppeltest; laat een paar druppels in de hete pan vallen.
Wanneer deze onmiddelijk bolletjes vormen die rondspringen in de pan is de juiste baktemperatuur bereikt.
Verinder op dat moment de intensiteit van de hitte met 30-50%. dit is afhankelijk van de kookplaat/fornuis.

Leg nu pas de tonijnsteak in de pan en duw hem aan.
Je zal zien dat hij zich eerst zal vasthechten op de bodem van de pan, maar dat hij al snel vanzelf los laat.
Keer hem dan om en herhaal alles. Draai hem om met een tang of spatel en gebruik geen vork om in te prikken.
Voor een ruitjesmotief zal je extra moeten omdraaien en in een andere richting draaien, anders krijg je alleen streepjes. Wel oppassen dat je dit niet te lang doet, anders wordt de baktijd te lang.

Een tonijnsteak van 2cm. dik vraagt ong. 3 min. bereidingstijd.Hij moet van binnen nog roze en sappig zijn.
Neem de tonijn uit de pan en giet er enkele druppels olijfolie op.

Nog een tip; Klop eens extra vierge olijfolie met evenveel balsamico azijn (bijv. 3 eetl. van elk), kruid met versgemalen zwarte peper en wat zout en meng dit door een beetje rucola. Serveer dit eens samen met de tonijnsteak, dit is erg lekker!
amc
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
prima antwoord, krijg er trek van. +
doralien
11 jaar geleden
hartelijk dank voor jullie antwoordje , ik maak het vanavond klaar met risotto en zeekraal. Dus ben benieuwd of het nu lukt ...
doralien
11 jaar geleden
yess het is gelukt ! Dankzij de tips !! thx iedereen
doralien
11 jaar geleden
fantastisch antwoord !

Andere antwoorden (1)

Eigenlijk net als biefstuk

De tonijn kun je aan de buitenkant inkwasten met olie, zodat hij minder snel plakt. Eventueel zelfs marineren of voorkruiden.
Dan zorgen dat de grilpan / plaat echt goed heet is, en de steaks 2 tot 5 minuten (afhankelijk van de gewenste gaarheid) per kant grillen. Temperatuur iets lager zetten voor langere gaartijden, anders wordt het gaar van binnen, zwart van buiten, en dat is vast niet de bedoeling.

En net zoals bij biefstuk of ook het bakken van tonijn mede een kwestie van ervaring, omdat geen enkele pan of warmtebron precies hetzelfde is.

Gebruik je vinger om de stevigheid van het vlees te voelen ; die geeft de garing aan. Daar is een trucje voor door je duim tegenover je andere vingers te zetten, en te voelen hoe hard de het zachte plekje (muis) van je duim is :

- tegenover de wijsvinger : rare. Gaar randje, rood van binnen
- tegenover de middelvinger : medium. Nog heel iets rosé van binnen
- tegenover de ringvinger : well done. Niet meer rose, nog wel mals
- tegenover de pink : helemaal gaar, vaak te droog om te eten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
doralien
11 jaar geleden
Hey dank voor je snelle antwoordje , maar op welke stand ( tussen 1 - 9)van een inductie vuur moet ik deze pan voorverwarmen? Hoe zie je dat de pan echt heet is ? Ik wil niet de pan laten barsten , dat heb ik al eens voorgehad .
En wat is een beetje lager zetten ( welke stand dan) ? Ik heb het al verschillende keren proberen te maken , de ene keer lukt het de andere keer plakt het aan de pan , wat doe ik fout ? Of zou het kunnen dat enkel verse vis goed te grillen is in een grillpan en diepvries vis ( ontdooid ) aan de pan kleeft ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Al sla jw me dood.....voor mij gebeurt koken uitsluitend en alleen op gas, en niets anders dan gas, anders is het voor mij geen koken ;)
Zo kan ik op een electrische kookplaat ook veel dingen niet goed maken omdat ik daar geen enkele ervaring mee heb.
Inductie schijnt echter net als gas snel te reageren op hoger/lager draaien. Dus verhitten op zo hoog mogelijk, en terugraaien naar ongeveer de helft. Als 'stand 9' ongeveer 'vol gas' op een normale gaspit is. Maar dan nog, ook elk gasstel is anders, dus uiteindelijk is de kusnt ervaring opdoen. Paar keer proberen. Oefen desnoods met goedkoop mager vlees (kalkoen, varkensschnitzel). Ook die moet je - net als biefstuk- kort bakken om mals te blijven (maar het is niet meteen zo'n drama als het niet lukt ;) .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jep, als het water meteen sist, is-ie warm genoeg, en moet je niet verder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Marleen heeft mij wat typwerk bespaard, en ook de mogelijkheid op een beste antwoord, want ik had ongeveer hetzelfde geschreven (^_°) Plus, dus!! ... maar toch een toevoeging: voordat je de tonijn met olie (of een marinade) bestrijkt, eerst even met koud water wassen, en droog deppen met keukenpapier. Dit heeft geen enkel negatief invloed op de smaak, en zorgt voor een betere opname van de olie en kruiden en minder aanbak.
Als je de tonijn lang gaat marineren is het wel verstandig om deze in de koelkast te laten staan, maar minstens 30 minuten voordat je de steak gaat grillen, uit de koelkast halen en op temperatuur laten komen. Dat geldt overigens ook voor alle soorten vlees dat je gaat grillen of bakken. Eet smakelijk!!