hoe krijg ik mijn kookpotten uit elkaar ?

ik had mijn avondmaal klaar om te verorberen toen de telefoon afging. nam vlug ergens een pot en plaatste die boven op de pan, ze past wonderwel perfect in pan, door toedoen van het opwarmen krijg ik deze niet meer uit elkaar, hoe komen deze wel terug uit elkaar ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
30K

Het beste antwoord

(ijs)koud water in de pot gieten en vervolgens de pan voorzichtig op het vuur zetten. Door de warmte zet de pan een beetje uit en door het koude water blijft de pot op temperatuur. Als het echter te lang duurt, niet door blijven stoken want dan heb je weer de kans dat zich teveel druk op bouwt in de pan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dit probleem ontstaat meestal bij afkoeling.
Lucht die afkoelt, krimpt namelijk.
Dus zou de lucht bij verwarmen weer uit moeten zetten waardoor de pot weer los laat.
Dus heel rustig aan verwarmen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hahaha tegelijk geantwoord maar ik zei precies andersom, lollig...maar denk dat jij idd gelijk hebt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ed, het heeft niet zo zeer met vacuum te maken maar eerder met het feit dat de binnenste pot in de buitenste zit en dan afgekoeld is waardoor die gaan krimpen is.
Uw voorstel is dus wel ok om de pot weer op te warmen waardoor die weer gaat uitzetten en ze uit elkaar kunnen.
GEEN 15 minuten laten staan want dan zijn beide potten uitgezet !
De binnenste pan is vacuum gezogen en zul je alleen maar door veel geweld uit elkaar kunnen krijgenb. Denk maar aan de Maagdenburger halve bollen.
Een andere otie is in de onderste pan een gaatje boren, dan heb je iig nog een bruikbare pan over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De oudste rapper van Nederland ;-) http://www.youtube.com/watch?v=fh7qoEOu_nI
Terug verwarmen zou moeten helpen. dan onstaat er een overdruk tussen de twee pannen en zullen ze loskomen (er wel bij blijven)