heb een makkelijk recept wat met rundvlees of lamsvlees kan worden gemaakt

500 gram runderlappen in blokjes

Courgette gehalveerd en in plakjes grote zaden er uit halen met een lepel

1 winterwortel gehalveerd en in plakjes

2 uien gesnipperd

1 of 2 teentjes knoflook gesnipperd

2 eetlepels olie

2 eetlepels ras el hanout

1 eetlepel honing

Kaneelstokje

15 abrikozen gehalveerd

runder bouillon

Bereidingswijze

Uien en knoflook bakken. Vlees erbij en even meebakken.

1 eetlepel ras el hanout meebakken.

Het kaneelstokje tussen het vlees leggen de abrikozen erbij doen

en de honing erover verdelen.

Courgette en wortel op het vlees leggen en de rest ras el hanout erover verdelen.

Bouillon erbij tot het vlees net niet onder staat.

Ongeveer 1 ½ uur laten zachtjes laten stoven.

Wel af en toe kijken of het vlees niet droog kookt anders nog wat bouillon toevoegen.

dit is lekker met couscous
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

1.25 theelepel zwarte peper korrels
- 1 theelepel gemberpoeder
- 1 theelepel komijnzaad
- 1 theelepel korianderzaad
- 1 theelepel gemalen kaneel
- 0.25 theelepel geraspte nootmuskaat
- 0.25 theelepel kardemomzaad
- 0.25 theelepel paprikapoeder
- 0.25 theelepel gemalen kurkuma
- 0.25 theelepel zout
- 0.25 theelepel gemalen piment
- 4 kruidnagels
Maak alles fijn met behulp van een vijzel en meng alles goed door elkaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze bedoeld niet hoe ze Ras el Hanout moet maken. Maar waar ze een eenvoudig recept vind om daar Ras el Hanout mee te vermengen. In dat geval kan je een stoofpannetje maken met verschillende soorten groenten, maar net afhankelijk wat je in de koelkast hebt. Samen met Ras el Hanout een uur laten pruttelen, en klaar is Kees.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel simpel en lekker; wraps gevuld met gehakt, dat gekruid is met ras el hanout;

Je hebt nodig;
Tortilla wraps,
1 pond lamsgehakt maar rundergehakt kan ook,
olijfolie,
gedroogde abrikozen, in stukjes gesneden,
rozijnen,
2 eetl. ras-el-hanout,
3 takjes koriander (vers) en als je dat niet lekker vindt neem dan gewoon gladde peterselie.

Bak het gehakt rul in de olijfolie en doe de abrikozen en rozijnen erbij. Kruid met peper/zout en de ras-el-hanout.
Giet er een glas water bij, draai het vuur laag en laat ca. 40 min. sudderen.
Vet een andere koekenpan in en bak de tortilla's kort of warm ze even op in de magnetron, zodat ze warm en soepeler worden.
Leg de warme wrap op je bord en schep er wat gehaktvulling op, strooi er de vers gehakte tuinkruiden over en rol de wrap op. Eet dan direct op zolang hij warm is.
Je kunt er nog evtl, knoflooksaus op basis van yoghurt over lepelen, voor je hem oprolt en ook kun je er wat dunne plakjes komkommer bijdoen.

Je kunt ook een pannenkoek beslag maken en deze ermee vullen of kleine pannenkoekjes bakken waarmee je papieren cupcakes vormpjes bekleedt. Vul het gehaktmengsel hierin en bestrooi met de verse tuinkruiden. Zo wordt het ook een lekkere snack of borrelhapje. Op mijn bron vindt je een afbeelding van dit laatste recept.
amc
11 jaar geleden
Je kunt in wezen alle ingrediënten die je met een currykruiden mix (Masala) maakt ook maken met Ras el Hanout (dat betekent zo iets als "kruidenmix van het huis"). Allerlei groenten en bonen, tofu, tempeh, allerlei ongekruide vleesvervangers (bijv. braadstukjes of kipblokjes of garnalen van de Vegetarische Slager) gaan er ook prima mee. Het smaakt dan alleen anders dan met masala. Eet je nog wel vlees en/of vis, dan kun je dat natuurlijk ook gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Super-simpel, ontzettend lekker en heel gezond: Kikkererwtensoep met linzen en wilde spinazie

2 uien
1 teentje knoflook
1 el olijfolie
1-2 el ras-el-hanoet
1 l kippenbouillon (of groentebouillon voor vegetarische versie)
1 blik gepelde tomaten
1 blikje tomatenpuree
1 blikje linzen
1 blik kikkererwten
4 bosjes Turkse wilde spinazie
1 beker Turkse yoghurt
Turks brood voor erbij

Fruit ui en knoflook in klein scheutje olijfolie in een soeppan.
Voeg 1-2 eetlepels ras-el-hanoet toe en laat even meebakken.
Voeg 1 liter (kippen-)bouillon toe en breng aan de kook.
Voeg gepelde tomaten, tomatenpuree, linzen en kikkererwten toe en laat ca. kwartier zachtjes koken.

Schep wat kikkererwten en linzen uit de soep en pureer de rest kort en grof met de staafmixer. Doe de achtergehouden kikkererwten en linzen weer terug in de pan.

Was de wilde spinazie, snijd in reepjes en laat nog even kort meewarmen in de soep.

Verdeel de soep over kommen, schep er een eetlepel Turkse yoghurt in en serveer met een stuk Turks brood.

Vaak gemaakt en altijd lekker.