Is zeezout net zo slecht als gewone zout?

Ik heb het idee dat je met zeezout meer gebruikt over je eten omdat de korrels groter zijn en je het zout dus slechter proeft, maakt dat niet dat zeezout dan eigenlijk slechter voor je is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
2.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mocht je zout zoeken dat minder ongezond is: Je kan ook LoSalt gebruiken, dat is zout waar maar 1/3
van de natrium in zit die in ander zout zit. Dus maar 1/3 van de stof die niet goed voor je is. De smaak is ietsje anders, maar scheelt niet veel. Het smaakt niet minder zout dan ander zout.

Het beste antwoord

Alle zout is van oorsprong zeezout.
Hoe meer zout je nuttigt, hoe slechter het voor je is.
Dus wanneer je het zout in brokjesvorm gebruikt zal je er allicht meer van binnenkrijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De zee is zout omdat er 'zout' in opgelost is. In één liter zeewater zit ongeveer 35 gram, een hoeveelheid vergelijkbaar met drie afgestreken eetlepels keukenzout. Maar er is meer aan de hand. Het zout in zeewater is in feite een mengsel van vele zouten. Ruim driekwart van dat mengsel bestaat uit 'steenzout', dat wij in gezuiverde vorm als keukenzout kennen.

Zeezout wordt door sommigen beschouwd als een gezonder alternatief voor keukenzout. Omdat er zoveel verschillende mineralen inzitten en veel magnesium inzit.

Voor de rest maakt het vrij weinig uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zout is in feite gewoon NACL, en zeezout is is misschien iets 'vervuild' door andere stoffen, maar zout blijft gewoon zout, NACL dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar ben ik het niet mee eens. Je hebt 2 betekenissen van het woord zout: Zout in de betekenis van Natrium, en zout in het dagelijks gebruik wat het geheel aanduidt dat in een pot met zout zit, waarvan maar een deel Natrium is. En als je die tweede betekenis van zout gebruikt, zoals veel mensen doen, is er wel degelijk een verschil. Sommige potjes zout bevatten in verhouding veel meer natrium dan andere, iets als LoSalt bevat bijvoorbeeld maar 1/3 van de hoeveelheid natrium dat andere soorten zout bevatten. 10 gram uit zo'n potje gebruiken is dus een stuk minder slecht dan 10 gram uit een 'normaal' potje keukenzout.
Dus het kan wel degelijk veel verschil maken. Of dat bij zeezout ook verschil maakt, weet ik niet.
De zee is zout omdat er 'zout' in opgelost is. In één liter zeewater zit ongeveer 35 gram, een hoeveelheid vergelijkbaar met drie afgestreken eetlepels keukenzout. Maar er is meer aan de hand. Het zout in zeewater is in feite een mengsel van vele zouten. Ruim driekwart van dat mengsel bestaat uit 'steenzout', dat wij in gezuiverde vorm als keukenzout kennen.

Zeezout wordt gewonnen door zeewater in te dampen en wordt gebruikt als een ingediënt in de keuken en sommige cosmetische producten.
In het zeewater bevinden zich diverse zouten in opgeloste toestand. Eén liter zeewater bevat ongeveer 35 gram zouten:
24 gram natriumchloride
5 gram magnesiumchloride
4 gram natriumsulfaat
0,7 gram calciumchloride
0,8 gram magnesiumbromide
Door deze samenstelling heeft zeezout een andere smaak dan keukenzout dat voornamelijk uit natriumchloride bestaat.

Zeezout wordt door sommigen beschouwd als een gezonder alternatief voor keukenzout.

Het Dode Zeezout heeft een heel andere samenstelling dan het zout van de oceanen, het bevat veel meer van zouten zoals magnesiumchloride (53%) en kaliumchloride (37%) en relatief veel minder natriumchloride en ziet er daardoor wat doffer uit dan kristallen zuivere keukenzout.

Zeezout uit Hawaï kan een roodbruine kleur hebben wat veroorzaakt wordt door de ijzerhoudende vulkanische grond waarop het wordt gewonnen.

Hier vindt je een gedetailleerde uitleg over het zoutwater:
http://www.natuurweten...article&sid=272%20

Hier vindt je een gedetailleerde uitleg over keukenzout:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Keukenzout

Conclusie:
Voor sommige is zeezout gezonder omdat er meer magnesium in zit.
Maar dat is ieder zijn persoonlijke mening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is mij niet duidelijk of er in zeezout nou naar verhouding minder natrium zit dan in ander zout, of dat er ongeveer dezelfde hoeveelheid natrium in zit als in ander zout plus nog andere stoffen erbij.
Maar als het eerste het geval is, dan is het geen kwestie van een persoonlijke mening, maar is het gewoon duidelijk minder slecht voor je gezondheid.
Zeezout heeft iets meer jodium en is niet zo slecht voor de gezondheid als men soms beweert (mits matig gebruik) ons organisme heeft zout vandoen en zoutloos eten is dan ook niet aangeraden behalve voor sommige ziektes. in warme landen wordt het aanbevolen alle dagen een beetje zout in te nemen om het vochtgehalte dat men verliest door het transpireren op peil te houden