Hoe maak je nou goede slagroom met melk?

Mijn vraag dus hoe maak je precies slagroom met melk

zo ver heb ik het geprobeerd met

500 ml melk
300 gram boter
2 eidooiers
150 gram suiker

dan de melk met de helft van de boter en de suiker aan de kook brengen

dan de boter in een andere kom het mengsel toevoegen dan de eidooiers erbij en dit goed mengen.

dit alles af laten koelen en dan mengen tot een geheel.

maar nu is het allemaal wel gelukt maar op het eind had ik geen slagroom

Volgens mij was mijn boter gaan schiften en ik zou niet weten waarom

Iemand Tips hoe ik dit de volgende keer kan voorkomen ?

Ook heb ik roomboter gebruikt ik weet niet of dit de beste keuze was...

Toegevoegd na 1 minuut:
En ik had nog wel zo'n zin in die Irish coffee :(

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
19.4K
Amadea
10 jaar geleden
Goeie slagroom maak je door in een gekoelde schaal met een gekoelde mixer of handklopper de inhoud een bekertje slagroom uit de supermarkt met een of twee (afhankelijk van de inhoud van het bekertje) eetlepels kristalsuiker stijf te kloppen.
Amadea
10 jaar geleden
Lees ook http://www.goeievraag.nl/vraag/eten-drinken/koken-recepten/melk-suiker-slagroom.261109 , MstrM, dan begrijp je misschien waarom.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://nl.wikibooks.org/wiki/Kookboek/Slagroom
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is het recept voor banketbakkersroom volgens mij en geen slagroom.

Antwoorden (3)

Slagroom is niet iets dat je maakt.
Slagroom is gewoon opgeklopte room al of niet met suiker.
De beste slagroom bekom je met room met minstens 30% vet en wat bloemsuiker, het geheel opkloppen met een klopper, met de hand of met een mixer (geen staafmixer) en een klein beetje geduld.
Ik schrijf met opzet wat bloemsuiker en geen hoeveelheid daar de toegevoegde suiker afhangt van waarvoor de slagroom moet dienen.
Voor een klassieke Irish coffee wordt de room zelfs niet gezoet.
Ook hoe lang (en hoe stijf) je de room klopt hangt af waarvoor je hem gebruikt. Om een taart te versieren moet je room heel wat stijver opgeklopt worden dan voor je Irish coffee, hiervoor wordt de room maar half opgeklopt. (zo ongeveer yoghurt-dikte)
Dus de volgende maal neem je gewoon een flesje, tetrabrikje of what ever uit de koelkast, giet het in een gekoelde kom (een half uurtje in de koelkast zetten) voeg er al dan niet bloemsuiker aan toe en begin het geheel op te kloppen, al dan niet met de hand.
Simpel en kan bijna niet misgaan tenzij je te ver klopt, dan heb je boter die je dan nog kan gebruiken om crème au beurre te maken, maar da's dan weer een ander recept...
Al dat gedoe met melk en boter enzoverder kan nooit of te nimmer slagroom opleveren daar boter uit room wordt gemaakt en dit een onomkeerbaar proces is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Diegene die de min gegeven heeft zou het lef moeten hebben om te zeggen waarom.
Daar ben ik nu eens benieuwd naar zie!
Slagroom kan ook zelf gemaakt worden met de volgende ingrediënten:
1 l melk. Dus per hele liter melk:
zoveel suiker als gewenst, bijvoorbeeld 200g tot 300g suiker
2 eieren, alleen de dooiers worden gebruikt
600 g boter

Bereidingswijze:
1.Kook de melk met de helft van de boter en de suiker
2.Scheid de eieren in dooiers en eiwit. Het eiwit weggooien of gebruiken voor een ander gerecht.
3.Doe de andere helft van de boter in een pan van tenminste 2 liter
4.Voeg het kokende melkmengsel bij de boter in de pan, voeg de dooiers erbij en mix het geheel door elkaar
5.Laat het geheel koud worden en sla het daarna net als normale slagroom op

Deze slagroom is alleen te gebruiken als gezoete opgeklopte slagroom en niet om te gebruiken in warme gerechten als sauzen.

En of het lekker is op de Irish Coffee?
Dat vraag ik mij wel af.

Toegevoegd na 1 dag:
Voor mensen die zeggen dat dit geen slagroom is:
Dat kan wel zijn.
Daarom vraag ik mij ook af of het wel iets is voor op de Irish Coffee.

Hier wordt het toch echt slagroom genoemd:
http://nl.wikibooks.org/wiki/Kookboek/Slagroom
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is geen slagroom die je maakt op deze manier maar een crème riche. (vertaling: rijke crème)
Heeft helemaal niks te maken met slagroom.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat zeg jij. En hier zegt men het anders: http://nl.wikibooks.org/wiki/Kookboek/Slagroom
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is het recept voor banketbakkersroom
Nee, dit kan niet. Dat ligt aan het vetpercentage van de melk en dat vetpercentage is te laag om (lekkere) slagroom te maken.

Zie de bron voor meer informatie.
Vriendelijke groet,
Bjorn