Ik heb iets te veel ita. kruiden door mijn zelfgemaakte ita.tomatensoep gedaan, is die smaak af te zwakken door bv water of room bij tevoegen ??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
4.6K

Antwoorden (5)

Ik heb ooit van iemand gehoord dat als ie te bitter is je er ketchup doorheen moet doen, en als ie te zoet is tomatenpuree... Ja...
Hoop dat je er wat mee kan. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kruiden maken niet zoet of bitter, maar... kruidig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies blietssss. -1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm ja. Ok. :)
Koken is balans zoeken tussen verschillende smaken.

Als de balans doorslaat naar de ene kant, betekent dus dat je meer moet toevoegen van de andere kant.

Oftewel: je moet net zo veel soep hebben tot de hoeveelheid kruiden wel weer klopt voor jouw smaak.

Oftewel: in principe moet je alle andere ingredienten toevoegen net zolang tot alles weer in balans is.

Water of Room zou ik niet doen, omdat je dan misschien de smaak van de kruiden afzwakt, maar ook die van alle ingredienten (en met name tomaten, aangezien het tomatensoep betreft :P)

Toegevoegd na 10 minuten:
Je zou natuurlijk ook "vals" kunnen spelen en voor een ander evenwicht gaan dan je in 1e instantie van plan was, door een scherpere tomaatsmaak te maken door bijvoorbeeld meer tomatenpuree toe te voegen, en die scherpte er met een beetje suiker weer vanaf te halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
+4U!
@gast97536 In de praktijk betekent dit dat je een pan nieuwe soep moet maken zonder kruiden, en die dan kruiden met een schep van de eerste soep.
Blus het af met: Bruinesuiker !!
Beetje boter in de pan, suiker er in smelten, dan aan de
soep toevoegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aardappel mee laten koken en er later weer uithalen. De pieper absorbeert zout en kruiden en geeft zoet af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
hapax, je denkt dat een aardappel een soort Haarlemmerolie is die alles herstelt.
Dacht ik niet. -
Doe eens een schep soep in een kom of bord en roer er een lepel zure room door. Vaak sta je verbaasd van het effect en is het erg lekker in combi met veel kruiden en tomaat.
amc