Waarom vinden mensen koriander naar zeep smaken?

Mijn collega's vinden dat koriander naar zeep smaakt. Dit hoor ik vaker. Ikzelf vind het super lekker! Waarom vinden mensen dit zo specifiek naar zeep smaken?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zou aan mijn collega's vragen hoe ze weten hoe zeep smaakt. Ik heb het nog nooit geproefd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.gezondheidsnet.nl/voeding/genen-bepalen-of-je-koriander-lust
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoe iets smaakt is voornamelijk een geurkwestie. Daarnaast is het vrij bijzonder als je je hele jeugd(of volwassen leven) nooit een shampoo/douchegel per ongeluk in je mond hebt gekregen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
'Omdat het daar naar smaakt' is vermoedelijk geen goed antwoord. Maar toch is dat zo. En ja, ik heb als kind gerust genoeg bellenblaas, handzeep, shampoo, deodorant (even een likje proeven) en badschuim binnengekregen om precies te weten hoe zeep/parfum smaakt. Wel heel jammer, want dat maakt zo ongeveer de hele Aziatische / Indiase keuken voor mij volstrekt oneetbaar. Ik heb het niet alleen met koriander, maar ook met kardemom ; een walgelijke complete ervaring van parfum , deodorant en afwasmiddel op je tong en genoeg om van de lucht al misselijk te worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Marleen even geproefd (vriendin heeft hier tig kruiden) maar kardemon is idd net afwasmiddel.
Reddie
8 jaar geleden
Geldt voor spruitjes niet iets dergelijks, dan?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Reddie Geen idee, als ik echter spruitjes en zeepsmaak intik, krijg voornamelijk links waar toch alleen koriander genoemd wordt als zeperig. Heb je zelf die ervaring, of bedoel je meer vanwege de samenstelling van spruitjes, die op een manier overeenkomt met voornoemde kruiden?
Poet
8 jaar geleden
Kardemom is voor mij ook zeep. Koriander niet
flyingcrow
8 jaar geleden
Koriander smaakt mij naar een kever die ik vroeger per ongeluk in mijn mond kreeg.en ik vind het gruwelijk goor.Volgens mij scheet hij op mijn tong.
En ja,het verdeelt de wereld in 2,want sommigen vinden het heerlijk.
Dit is echter genetisch bepaald.Er zijn zelfs speciale korianderhaatsites.
Korianderzaad daarentegen,ketoembar smaakt heel anders en vind ik wel lekker.
Reddie
8 jaar geleden
@MrTomaat, ik bedoelde met de spruitjes (en heel veel andere dingen) dat niet iedereen dat hetzelfde ervaart.
Ikzelf vind dat bananensnoepjes niet naar banaan smaken, maar de aardbeiensnoepjes wel naar aardbei. Bij anderen is dat net weer andersom.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mijn man vindt dat de rozen, ongeacht de soort, naar zeep ruiken (stinken zegt hij). Hij noemt er ook nog het merk bij.

Antwoorden (1)

Dat is een vrij goede uitleg voor, na onderzoek:

Geur
Wat maakt koriander voor sommige mensen zo walgelijk? Wysocki ontleedde koriander met behulp van gaschromatografie, zodat alle bestanddelen apart onderzocht konden worden. De koriander werd hierbij verhit, waardoor de zepige geur vrijkomt. Na een minuut of tien komt ook de lekkere, kruidige geur vrij, maar echte korianderhaters vinden de koriander dan nog steeds stinken.

Receptor
"We denken dat korianderhaters alleen de zepige geur ruiken. Ze lijken de prettige, aromatische geur niet waar te nemen. Het is mogelijk dat zij een gemuteerd receptorgen of receptoreiwit hebben dat het lekker ruikende bestanddeel zou moeten waarnemen. Of het receptorgen ontbreekt bij hen helemaal.", aldus Wysocki.

Toegevoegd na 2 uur:
Stop de persen!!

http://www.libelle.nl/actueel/nieuws/nieuw-onderzoek-koriander-smaakt-echt-naar-zeepsop

Het is dus blijkbaar andersom als men eerst dacht, het is niet dat korianderhaters iets missen, ze hebben juist een gen dat zorgt dat we de zeepreuk/smaak ervaren in koriander.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vind het niet zozeer stinken ; het ruikt gewoon niet eetbaar.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan zouden er veel geurgehandicapten zijn in de wereld. /-(
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vind het ook helemaal niks.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Marleen, stinken is idd ook niet het woord wat ik zelf zou kiezen, zeep stinkt niet, het is alleen geen geur die uitnodigt om op te gaan eten idd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@gerardkh plottwist, het zijn dus de koriander liefhebbers die een geur blijkbaar niet opvangen. Vraag me nu wel af of die mensen dan zeep ook veel minder vies vinden, of niet naar zeep vinden smaken (totale paradox natuurlijk).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hetzelfde heb ik trouwens met menthol sigaretten, een smaak die helemaal niet "hoort" bij roken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@MrTomaat
Blegh... misselijkmakend, mentholsigaretten... Als alternatief voor 'stinken' zou ik 'rieken' willen suggereren. Dat komt iets neutraler over, maar heeft nog steeds een associatie met stank. ;)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oh, en een plus voor je antwoord natuurlijk. Goed gevonden. :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Even gezocht naar de bron die eindigde in de Huffinton post waarin de onderzoeker (een werknemer van een firma die gentesten doet) de uitspraak als volgt nuanceert:
Speaking to NPR blog The Salt, Erikkson admitted that the genes don't tell the full story of cilantro aversion, saying "it didn't make a huge a difference in cilantro preference from person to person." The findings, he says, suggest that dislike of cilantro is only in part determined by genetics. Moreover, it's not something set in stone: "It isn't like your height, that you're stuck with. People can change it," he says. Tja wat moet je geloven met zulk een commentaar.:-)
flyingcrow
8 jaar geleden
De liefhebbers ruiken een frisse citroen,peterselieachtige geur.
ik smerige stinkkevers,koriander betekent ook wantsenkruid, ik vind het echt niet eetbaar ruiken.Zo zie je maar weer over smaak valt niet te twisten.