Wat is een lekker recept met veel (>6) tomaten?

Beetje te ruim ingekocht... Het zou jammer zijn ze weg te moeten gooien.
Heeft iemand een goed idee wat ik ervan kan maken? Heb gegoogled, maar dan krijg je tig recepten, zonder dat je weet hoeveel tomaten erin gaan. Ik dacht ik probeer Goeie Vraag. Bedankt!

Toegevoegd na 7 minuten:
Liefst voor in een maaltijd.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
4.5K

Het beste antwoord

De suggestie om tomatensaus te maken is al een paar keer gegeven, maar niet met een recept erbij. Hier mijn favoriet:

1 grote teen knoflook, fijngehakt
2 eetlepels olijfolie
1 klein gedroogd rood pepertje, verkruimeld
2 theelepels gedroogde oregano
1,5 kg tomaten
1 eetlepel rode-wijnazijn
1 handvol basilicum of marjolein (of beide), grof gehakt
zout en zwarte peper uit de molen
2-3 eetlepels extra virgin olijfolie

Fruit de knoflook in de olijfolie in een pan met dikke bodem op een laag vuur. Doe er dan het pepertje, de oregano en de tomaten bij. Roer voorzichtig, zodat de tomaten niet stuk gaan, anders komen de pitjes tevoorschijn en die maken de saus één beetje bitter. Door de tomaten heel te laten en het mengsel heel langzaam te laten koken krijg je een heerlijk zoete saus. (Je kunt als je wilt de pitjes uit de tomaten halen, maar ik vind het niet nodig.)

Breng alles aan de kook en laat het een uur heel zacht sudderen. Roer de azijn erdoor en hak dan de tomaten in de saus aan stukken. Meng er nu het verse basilicum of marjolein (of beide) door, breng de saus op smaak met zout en peper en roer er 2-3 eetlepels van je lekkerste extra virgin olijfolie door.

Deze saus blijft in de vriezer een paar maanden goed (in de koelkast maximaal een week) en is de basis voor veel gerechten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Gevulde tomaten natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kom zelf uit Turkije en daar hebben we een gerecht dat menemen heet. Het wordt voornamelijk door tomaten gebruikt misschien kan je op Google kijken en anders geef ik je het recept wel als je het niet kan vinden. Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het nog gelukt met je recept, ben een beetje nieuwsgierig.
Pastasaus van maken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak er een lekkere pastasaus van. Dat kun je als het moet invriezen in porties.

Uitje, knoflook, olie, italiaanse kruiden, bouillonblokje, zout, peper.

Uitje fruiten, knoflook erbij en zachtjes meefruiten. De blokjes tomaat en de rest van de ingredienten erbij doen en goed roeren tot het begint te pruttelen. Doe er een beetje water bij en kook het een uur of twee lekker in en klaar is je saus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gazpacho, salade, saus, tomatensap. zongedroogde tomaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ovengedroogde tomaten:

Halveer ze en schep de pitjes eruit met een iets scherp klein lepeltje, besprenkel de tomaten met een dressing van olijfolie, honing en peper en zet dit op zo'n 80 tot 100 graden enkele uren in de oven. Tussendoor af en toe eens omdraaien (het velletje laat halverwege ook los, dit kan je er evt. vanaf halen).
Pas als je ze droog genoeg zijn (naar smaak) zijn ze klaar. Heerlijk als snack of door de salade.
Vanwege de moeite doe ik het met een heleboel tomaten tegelijk, er blijft niet veel van over. Ook kan je volop varieren met dressing. Iets knoflook is ook erg lekker erbij, of wat sojasaus en gember.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het tomatenjam recept van mijn Marokkaanse vriendin is super lekker.Het is een tapenade-achtige,kruidige jam,lekker op vers stokbrood of Marokkaans brood.

Ingrediënten:
* 1.5 kg tomaten,ontveld,zonder zaadjes en in grove stukken,
* 60 ml olijfolie,
* 2 flinke uien,grof geraspt,
* 2 uitgeperste teentjes knoflook,
* 1 kaneelstokje,
* 1/4 theel versgemalen zwarte peper,
* 1/4 theel gemalen saffraan,koenjit mag eventueel ook,
* 60 g tomatenpuree,
* 1/2 theel zout,
* 1 theel djahe,
* 3 eetl honing,
* 1.5 theel kaneelpoeder.

Ook nodig:Pan met dikke boden(bijv.braadpan) - schone,goed afsluitbare pot voor wanneer de jam niet op gaat.

Verhit de olijfolie in de pan en fruit hierin de ui gedurende 5 minuutjes.
Voeg de knoflook,djahe,het kaneelstokje en de zwarte peper toe en bak 1 minuut mee,goed roeren.
Doe er nu de saffraan(of koenjit),tomatenpuree,zout en de stukken tomaat bij en laat,zonder deksel,ca. 45 minuten stoven op een laag vuur tot het meeste vocht is verdampt,regelmatig roeren.
Voeg,wanneer je ziet dat de olie zich gaat afscheiden de honing en kaneelpoeder toe,laat nog 2 minuutjes pruttelen.
Wat over is blijft ongeveer 1 week houdbaar in een schone,goed afgesloten pot in de koelkast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie tip, dat ga ik zeker binnenkort make!
ik zag laatst op tv "born too cook" dat ze een tomaten/mozzarella quiche maakte. zelf heb ik het ook geprobeerd... was heerlijk

bij de bron staat het recept.

succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Griekse salade! Echt heel lekker!
Je snijd de tomaten in blokjes, ook een komkommer in blokjes, blokje feta kaas in blokjes en een ui in fijne
Ringen snijden!
Olijfolie
Erdoor en kruiden.. En klaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kijk eens op www.wezooz.be daar staan veel recepten op
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt veel tomaten, koop nu nog mozzarella, en basilicum en lenteuitjes en klaar.

Scheur de mozzarella in plakjes, en verspreid deze over een bord.

Snijdt de tomaten in stukjes hoe je ze ook in een salade zou stoppen. Stop de tomatenstukjes in een kom en voeg hier zout, peper, olijfolie en een beetje kruidenazijn/wittewijnazijn/azijn aan toe. Rustig aan met het azijn, rijkelijk met olijfolie.

Snipper de lenteuitjes en doe deze er ook doorheen, nu mengen.

Gooi de op smaak gemaakte tomaten over de mozzarella op bord/schaal.

Snij de basilicumbladeren (niet zuinig doen) heel fijn of stop dit in een vijzel, meng dit met zout en olijfolie. Doe dit over de tomaten heen. Je het een soort pesto. Leg de overige basilicumblaadjes over de tomaten heen en klaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik weet niet hoe het recept heet maar het is van jamie oliver en heb het na gemaakt echt een aanrader!

aardappels koken afkoelen en in schijfjes snijden
kip grillen
over voorverwarmen,
pak de voorverwarmde schaal eruit, leg de aardappelschijfjes de gegrilde kip erop en maak het af met verschillende soorten tomaten en mozzarella eventueel, kruiden met zout pepper koriander de oven in en klaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als mijn moeder doordeweeks eens zin had om gemakkelijk te koken, bakte ze tomaten en plakjes spek. Voeg wat peper toe en serveer er volkorenbrood en groene salade bij. Als dessert vers fruit en je hebt een volledige maaltijd.
Wij vonden het altijd erg lekker!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
pizza
en maak dan de tomatensaus zelf (in een pannetje met uien en wat kruiden laten koken tot het een sausje is)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lekkere tomatensoep