Hoe kun je de dooier van een spiegelei in het midden houden?

Als ik het maak dan bak ik er altijd twee tegelijk die ik over twee boterhammen leg, maar meestal heb ik dan bijna 2 dooiers op 1 boterham liggen omdat ze in de pan zijn gaan schuiven. Wanneer ik ze in de pan in het midden wil houden dan maak ik ze vaak per ongeluk stuk.

Is hier een trucje voor om ze mooi in het midden te krijgen/houden zonder dat je ze stukmaakt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
2K

Het beste antwoord

Door heel verse eieren te gebruiken. Met verse eieren bak je het beste spiegelei, omdat de dooier nog mooi in het midden ligt, en omgeven is door dik eiwit.
Het eiwit van een ouder ei is dun en waterig. Daardoor kan de dooier makkelijker opzij schuiven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, vers is het wit van eieren veel steviger. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel, Kees :)

Andere antwoorden (1)

Het is belangrijk dat de pan heet genoeg is, zodat het eiwit snel stolt en daardoor de dooier mooi in het midden blijft.
Ook is een platte pan noodzakelijk. Veel (goedkopere) pannen trekken na verloop van tijd krom, waardoor vloeibare inhoud, zoals boter, olie of ei, naar de zijkant van de pan loopt.
bamibal